woensdag, december 13, 2017

Digitaal toetsen met Quayn

Vandaag wat het eindelijk zo ver. De eerste test met een digitale toets die ik had gemaakt met het programma Quayn. De kinderen maakten als proef een zelfgemaakte test zodat ik kon zien of alles ook zo werkte zoals ik het bedoeld had. Eerst het webadres vertellen, iedereen de inlognaam en wachtwoord geven en daarna de kids naar de computer sturen om de test te maken. Klinkt eenvoudig, maar de eerste keer is altijd lastig en onwennig dat bleek ook deze keer. Vallen en opstaan was het motto...........

 

Voordat ik een beschrijving ga geven van het vallen en het opstaan, wil ik toch ook even terug naar het moment waarop er werd besloten om met Quayn te gaan werken. Het is namelijk niet heel gebruikelijk om zelf toetsen te maken in het basisonderwijs. Elke methode voor elk vak heeft wel een toets en een registratieformulier. Waarom dan moeilijk doen en zelf het wiel uitvinden?

Op deze vraag had ik voor mezelf twee antwoorden:

1 ) De methodegebonden toetsen zijn geregeld van een bedenkelijk niveau. Moeilijk te begrijpen opdrachten, slecht te beoordelen en moeilijk te registreren. Voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur gebruik ik al eigen toetsen en dit jaar ben ik begonnen met de toetsen voor taal zelf te maken. De leerlingen vinden de toetsen prettiger en het beoordelen werd een stuk makkelijker.

2) Bij een digitale toets is er geen nakijkwerk en analyseren van de toets wordt voor je gedaan. In het onderwijs zijn we de laatste jaren steeds meer een administratief medewerker geworden dan leerkracht. Met groepsplannen, zorgmemo's, leerlingbesprekingen enzovoort enzovoort is de tijd na de lesgebonden uren al volgeboekt met administratie. Het nakijkwerk komt daar natuurlijk nog weer bovenop. Een gevolg is vaak dat de kinderen meer zelf zijn gaan nakijken (tenminste in mijn groep), maar liever doe ik het toch zelf.

Bij mijn vader op school, AOC Oost Enschede, werken ze al een tijd met Wintoets. Die verhalen kreeg ik dus ook al een tijdje te horen.  Een aantal leerkrachten van het AOC ging in december op studiedag naar het hoofdkwartier van De Rode Planeet. Op de vraag of ik mee wilde kwam meteen een uitbundig ja. Dat leek mij dat een uitgelezen kans om meer te weten te komen over de mogelijkheden van digitale toetsen in het basisonderwijs. Na deze dag werd al gauw besloten een pilot te doen met Quayn, het online toetsprogramma van De rode Planeet. Bij ons op school gaan we van januari tot en met de zomervakantie testen of het programma een meerwaarde heeft binnen ons onderwijs. Mijn groep, groep 6 en groep 7 zijn uitgekozen als testgroepen. Beide groepen hebben al ervaring met het digitaal maken van de CITO toetsen  dus de drempel is voor hen wat lager.

De eerste toets maken kon beginnen. Met een handleiding bij de aanslag, meteen aan de slag in januari. Gelukkig krijg je van een medewerker van De Rode Planeet alle hulp die je nodig hebt, want het was wel even wennen al die mogelijkheden binnen het programma. Toch was een eerste toets, een taaltoets, redelijk snel voor elkaar. Leerlingaccounts maken duurde helaas een stuk langer door al het typewerk (mag nog wel wat gebruiksvriendelijker) en daarna de toets klaarzetten voor gebruik. 

Vandaag was het dan zover. Met vallen en opstaan dus.......Het webadres bevat het woordje quayn en dat bleek voor een aantal leerlingen al best lastig te typen. Ik zet sinds dit jaar alle weblinks klaar binnen Qlict- online dus het was weer even wennen volgens mij. "Wachtwoord doet het niet meneer!!" "Ja, het wachtwoord doet het wel, gewoon even opnieuw typen." "Geen hoofdletters, nee ook geen spaties." Laten we het opstartproblemen noemen. Iedereen ingelogd en we konden beginnen. De kinderen konden op zoek gaan naar de persoonsvorm in verschillende vraagvormen. Dit was prima te doen, dus het verliep allemaal zonder problemen. Het instructiefilmpje van YouTube werkte niet, dus daar moeten we nog even een oplossing voor bedenken. Test klaar, meneer tevreden en de leerlingen tevreden. 

Normaal op zoek naar de rode pen, maar nu op zoek naar de analyse pagina. De cijfers stonden klaar en ik kon meteen zien welke vragen er goed gemaakt werden en welke niet. Per leerling, per vraag of per groep. Wauw, wat heerlijk om meteen zoveel informatie te hebben. Veel beter dan het standaardregistratieformulier van de methode. Meteen duidelijk hoe lang een leerling heeft gewerkt, het gemiddelde cijfer van de klas, welke type vragen er moeilijkheden opleveren en een printbaar excelbestand met alle informatie die je wil hebben in je groepsmap.

Eerste test:  GESLAAGD! Op naar het echte werk!

 

 

 

Mijn laatste tweets

jasperbloemsma @willewilwel Goede gedachte!!
12hreplyretweetfavorite
jasperbloemsma @mrdhm @lea1marco Geen idee, ze melden de update groots maar verdient de faalbokaal
14hreplyretweetfavorite
jasperbloemsma In 2010 was ik al om 5 uur wakker op matchday #nactwe en op van de zenuwen. Vandaag is het dezelfde wedstrijd en he… https://t.co/rWoXdRTREi
14hreplyretweetfavorite

Populaire posts

  • 1
  • 2
  • 3
Van ijsstokjes een Belvilla maken

Van ijsstokjes een Belvilla maken

Door het ontbreken van een fatsoenlijke winter konden de winterknutsel...

Troovie- De Speurtocht app

Troovie- De Speurtocht app

De zomervakantie is voor de meeste kinderen begonnen en de tijd van le...

Ricoh Theta vs Google camera app vs foto…

In mijn vorige blogs over Virtual Reality schreef ik al uitgebreid ove...

Chromecast

Chromecast

Chromecast, het gadget van 2014 Google heeft het Gadget van 2014 gema...

Digitaal toetsen met Quayn

Digitaal toetsen met Quayn

Vandaag wat het eindelijk zo ver. De eerste test met een digitale toet...

#BlimageNL

#BlimageNL

Komkommertijd uitdaging De zomervakantie noemen we vaak komkommertijd...

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section