• klok Custom
zaterdag, april 20, 2019

Welkom op mijn pagina

Jasper Bloemsma

Dit is de site voor uniek lesmateriaal en instructievideo's voor de basisschool. Digitale lessen, werkbladen, online oefeningen, werkboekjes, projecten en actuele thema's. De meeste lessen zijn geschikt voor de bovenbouw, maar er zijn ook steeds meer lessen te vinden voor de onderbouw.

Ik ben Jasper Bloemsma, 38 jaar. Ik ben sinds 2000 werkzaam in het basisonderwijs in Enschede. 

Ik ben zeer actief in het maken van lesmateriaal en ben erg geïnteresseerd in het toepassen van ICT in mijn lessen. Op deze site zet ik alles wat ik heb gemaakt voor gebruik in de klas. Verder kun je de instructievideo's bekijken voor taal of ICT. Daarnaast vertel ik over mijn ervaringen met web 2.0 toepassingen en ICT gebruik in de klas.

Ik hoop dat door je bezoek aan deze site je inspiratie kunt opdoen voor je lessen en de door mij gemaakte lessen met plezier zult gebruiken. Feedback is altijd zeer welkom en voor vragen ben ik altijd bereikbaar op Twitter of via de mail.

Blog

  • 1
  • 2
  • 3

Themapakket: Tweede Wereldoorlog

Themapakket: Tweede Wereldoorlog

Nieuwe leermiddelen MeesterJasper.nl is ooit begonnen, omdat ik graag zelfgemaakte leermiddelen deel met collega's of leerlingen. Doordat er steeds meer digitale mogelijkheden kwamen, veranderde de focus steeds meer van werkbladen naar digitale lessen. Ik merk dat er veel gebruik gemaakt wordt...

Schoolrijk

Schoolrijk

Schoolrijk - Zelf lessen maken en/of verkopen Als leerkracht is het soms lastig om goede lessen te vinden die leerlingen kunnen maken op de computer. De methodemakers hebben weinig digitale lessen bij de methodes gemaakt en zelf lessen maken is soms bijzonder...

Kinderjury 2016 Laat je stem horen

Kinderjury 2016 Laat je stem horen

Als computerfanaat zul je mij vaak met een laptop op schoot vinden,maar eigenlijk gaat er niks boven een goed boek. Als kind las ik zoveel mogelijk boeken per week. Vooral de boeken met geschiedenisverhalen verslond ik direct. Mijn favoriete schrijfster...

Nieuwe leermiddelen

  • 1
  • 2
  • 3

Aan de slag met afval

Vorige week kreeg ik een mail met daarin een link naar leuk nieuw lesmateriaal en het verzoek om het te delen. Natuurlijk deel ik graag dit soort dingen met jullie. Aan de slag met afval Dit is wat de makers er zelf van zeggen “Om het afvalbewustzijn bij kinderen te vergroten is het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren hoe ze zwerfafval kunnen voorkomen, hoe ze afval kunnen scheiden en waarom afval eigenlijk gerecycled wordt. De gratis digitale lesmodule ‘Aan de slag met afval’ leert kinderen van groep 1 t/m 8 aan de hand van een filmpje, digitale verwerkingsopdrachten en doe-activiteiten over het...

Update Pazzup Junior

In juli 2014 schreef ik een artikel over lesmateriaal van ProRail, namelijk PazzUp Junior. Het lesmateriaal is er gemaakt om kinderen bewust te maken van de gevaren die het spoor met zich mee kan brengen. De site heeft een nieuwe mogelijkheid gekregen en dat is het aanvragen van een gastles. Het lesmateriaal ziet er goed uit en je kunt het zo gebruiken in de klas. Zeker een aanrader. ProRail omschrijft het als volgt : PazzUp junior’ is een lespakket van ProRail over de risico’s op en rond het spoor en het belang van veilig gedrag in de buurt van het spoor. Het lespakket...

Uitlegvideo's Word 2016

Uitlegvideo's Word 2016

Deze pagina vergeet ik wel eens als het gaat om de site. Dan ben ik druk bezig met het maken van lesmateriaal en dan vergeet ik deze pagina ook even te verversen. De laatste update is alweer een tijd geleden. Ondertussen staan er een heleboel nieuwe werkbladen op  mijn taalpagina en op wat andere pagina's. Verder ben ik vooral druk geweest met uitlegvideo's. De apps voor Android krijgt zo nu en dan een nieuwe video, de uitlegvideo's voor taal wordt steeds groter, maar het is voor de ict pagina die de laatste tijd is gegroeid. Dit heeft vooral te maken met...

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand

Digitaal toetsen met Quayn

Vandaag wat het eindelijk zo ver. De eerste test met een digitale toets die ik had gemaakt met het programma Quayn. De kinderen maakten als proef een zelfgemaakte test zodat ik kon zien of alles ook zo werkte zoals ik het bedoeld had. Eerst het webadres vertellen, iedereen de inlognaam en wachtwoord geven en daarna de kids naar de computer sturen om de test te maken. Klinkt eenvoudig, maar de eerste keer is altijd lastig en onwennig dat bleek ook deze keer. Vallen en opstaan was het motto...........

 

Voordat ik een beschrijving ga geven van het vallen en het opstaan, wil ik toch ook even terug naar het moment waarop er werd besloten om met Quayn te gaan werken. Het is namelijk niet heel gebruikelijk om zelf toetsen te maken in het basisonderwijs. Elke methode voor elk vak heeft wel een toets en een registratieformulier. Waarom dan moeilijk doen en zelf het wiel uitvinden?

Op deze vraag had ik voor mezelf twee antwoorden:

1 ) De methodegebonden toetsen zijn geregeld van een bedenkelijk niveau. Moeilijk te begrijpen opdrachten, slecht te beoordelen en moeilijk te registreren. Voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur gebruik ik al eigen toetsen en dit jaar ben ik begonnen met de toetsen voor taal zelf te maken. De leerlingen vinden de toetsen prettiger en het beoordelen werd een stuk makkelijker.

2) Bij een digitale toets is er geen nakijkwerk en analyseren van de toets wordt voor je gedaan. In het onderwijs zijn we de laatste jaren steeds meer een administratief medewerker geworden dan leerkracht. Met groepsplannen, zorgmemo's, leerlingbesprekingen enzovoort enzovoort is de tijd na de lesgebonden uren al volgeboekt met administratie. Het nakijkwerk komt daar natuurlijk nog weer bovenop. Een gevolg is vaak dat de kinderen meer zelf zijn gaan nakijken (tenminste in mijn groep), maar liever doe ik het toch zelf.

Bij mijn vader op school, AOC Oost Enschede, werken ze al een tijd met Wintoets. Die verhalen kreeg ik dus ook al een tijdje te horen.  Een aantal leerkrachten van het AOC ging in december op studiedag naar het hoofdkwartier van De Rode Planeet. Op de vraag of ik mee wilde kwam meteen een uitbundig ja. Dat leek mij dat een uitgelezen kans om meer te weten te komen over de mogelijkheden van digitale toetsen in het basisonderwijs. Na deze dag werd al gauw besloten een pilot te doen met Quayn, het online toetsprogramma van De rode Planeet. Bij ons op school gaan we van januari tot en met de zomervakantie testen of het programma een meerwaarde heeft binnen ons onderwijs. Mijn groep, groep 6 en groep 7 zijn uitgekozen als testgroepen. Beide groepen hebben al ervaring met het digitaal maken van de CITO toetsen  dus de drempel is voor hen wat lager.

De eerste toets maken kon beginnen. Met een handleiding bij de aanslag, meteen aan de slag in januari. Gelukkig krijg je van een medewerker van De Rode Planeet alle hulp die je nodig hebt, want het was wel even wennen al die mogelijkheden binnen het programma. Toch was een eerste toets, een taaltoets, redelijk snel voor elkaar. Leerlingaccounts maken duurde helaas een stuk langer door al het typewerk (mag nog wel wat gebruiksvriendelijker) en daarna de toets klaarzetten voor gebruik. 

Vandaag was het dan zover. Met vallen en opstaan dus.......Het webadres bevat het woordje quayn en dat bleek voor een aantal leerlingen al best lastig te typen. Ik zet sinds dit jaar alle weblinks klaar binnen Qlict- online dus het was weer even wennen volgens mij. "Wachtwoord doet het niet meneer!!" "Ja, het wachtwoord doet het wel, gewoon even opnieuw typen." "Geen hoofdletters, nee ook geen spaties." Laten we het opstartproblemen noemen. Iedereen ingelogd en we konden beginnen. De kinderen konden op zoek gaan naar de persoonsvorm in verschillende vraagvormen. Dit was prima te doen, dus het verliep allemaal zonder problemen. Het instructiefilmpje van YouTube werkte niet, dus daar moeten we nog even een oplossing voor bedenken. Test klaar, meneer tevreden en de leerlingen tevreden. 

Normaal op zoek naar de rode pen, maar nu op zoek naar de analyse pagina. De cijfers stonden klaar en ik kon meteen zien welke vragen er goed gemaakt werden en welke niet. Per leerling, per vraag of per groep. Wauw, wat heerlijk om meteen zoveel informatie te hebben. Veel beter dan het standaardregistratieformulier van de methode. Meteen duidelijk hoe lang een leerling heeft gewerkt, het gemiddelde cijfer van de klas, welke type vragen er moeilijkheden opleveren en een printbaar excelbestand met alle informatie die je wil hebben in je groepsmap.

Eerste test:  GESLAAGD! Op naar het echte werk!

 

 

 

Uitlegvideo's



Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section