woensdag, augustus 15, 2018

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand

Papier vs digitaal lesmateriaal

Op mijn site kun je allerlei lesmateriaal vinden. In het begin maakte ik vooral werkbladen bij de methode. Lekker veel oefeningen zodat de kinderen zich niet hoefden te vervelen. Dat veranderde toen ik een digibord in de klas kreeg een jaar of zes geleden. Het bord was een bron van mogelijkheden, maar digitaal lesmateriaal was schaars. Met PowerPoint kon ik meteen aan de slag om zelf dat gat te dichten. Het begon met presentaties en later kwamen daar ook spellen en dergelijke bij. Op internet kwamen ook steeds meer tools om leuk lesmateriaal mee te maken, dus ook daar flink mee aan de slag. Het digibord werd in mijn ogen steeds beter gebruikt.

Natuurlijk had en heb ik nog steeds methodes en werkbladen in de klas en maak ik daarvoor de nodige oefeningen  en als er met een bepaald thema gewerkt wordt dan komt er een werkboekje bij. Nietemin ben ik zelf meer tevreden over het digitale lesmateriaal dat ik maak dan de werkbladen en werkboekjes. Ik zie ook meer plezier in de klas bij een mooie presentatie, een leuke Kahoot quiz of een Educaplay oefening. Daar kan wat mij betreft geen werkblad tegen op. En leer je er niet net zo veel van of zelfs meer? Als je plezier hebt, onthoud je de lesstof beter........toch?

Toen ik mijn lesmateriaal ging delen op de leermiddelendatabase en later op deze site viel mij meteen wat op. Werkbladen werden grif gedownload, woordzoekers ook en werkboekjes waren een ware hit. Altijd fijn om te zien dat je werk gewaardeerd wordt, zou je zeggen, maar het digitale materiaal leek toch wat minder aan te slaan. Toch kreeg het digitale materiaal hoge waarderingen van de weinige gebruikers, dus ook daar voldoende waardering. 

Zelfs nu iedereen wel een digibord heeft in de klas blijft het in mijn ogen wat vreemd dat een werkboekje ( WK 2014) 2500x van de site wordt gehaald, maar een PowerPoint spel rond de 150x blijft steken. Een puzzel van de Tweede Wereldoorlog doet het beter dan alle Educaplay oefeningen bij elkaar. De Kahootquizes zorgen in mijn klas voor enorm veel plezier en leerfanatisme maar die kunnen niet op tegen een spellingblad voor de ei/ij problematiek.

Zijn we anno 2014 nog niet klaar voor digitaal lesmateriaal of is een werkblad gewoon lekker om de tijd te vullen? Vinden we het papieren werk gewoon educatiever dan het digitale? Zijn we bang voor die onbekende leermiddelen gemaakt met die prachtige web 2.0 tools? Ik heb geen idee eigenlijk.....jullie?

Mijn laatste tweets

jasperbloemsma @karinwinters Slippery roads.........very slippery
37mreplyretweetfavorite
jasperbloemsma @karinwinters They can't touch me.......... https://t.co/wdEtNBnB0I
40mreplyretweetfavorite
jasperbloemsma @karinwinters Mevrouw Winters, Photoshop staat aan........geintjes maken kan ik ook!!!! ;)
43mreplyretweetfavorite

Populaire posts

  • 1
  • 2
  • 3
Van ijsstokjes een Belvilla maken

Van ijsstokjes een Belvilla maken

Door het ontbreken van een fatsoenlijke winter konden de winterknutsel...

Troovie- De Speurtocht app

Troovie- De Speurtocht app

De zomervakantie is voor de meeste kinderen begonnen en de tijd van le...

Ricoh Theta vs Google camera app vs foto…

In mijn vorige blogs over Virtual Reality schreef ik al uitgebreid ove...

Chromecast

Chromecast

Chromecast, het gadget van 2014 Google heeft het Gadget van 2014 gema...

Digitaal toetsen met Quayn

Digitaal toetsen met Quayn

Vandaag wat het eindelijk zo ver. De eerste test met een digitale toet...

Schoolrijk

Schoolrijk

Schoolrijk - Zelf lessen maken en/of verkopen Als leerkracht is ...

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section