• klok Custom
zaterdag, april 20, 2019

Welkom op mijn pagina

Jasper Bloemsma

Dit is de site voor uniek lesmateriaal en instructievideo's voor de basisschool. Digitale lessen, werkbladen, online oefeningen, werkboekjes, projecten en actuele thema's. De meeste lessen zijn geschikt voor de bovenbouw, maar er zijn ook steeds meer lessen te vinden voor de onderbouw.

Ik ben Jasper Bloemsma, 38 jaar. Ik ben sinds 2000 werkzaam in het basisonderwijs in Enschede. 

Ik ben zeer actief in het maken van lesmateriaal en ben erg geïnteresseerd in het toepassen van ICT in mijn lessen. Op deze site zet ik alles wat ik heb gemaakt voor gebruik in de klas. Verder kun je de instructievideo's bekijken voor taal of ICT. Daarnaast vertel ik over mijn ervaringen met web 2.0 toepassingen en ICT gebruik in de klas.

Ik hoop dat door je bezoek aan deze site je inspiratie kunt opdoen voor je lessen en de door mij gemaakte lessen met plezier zult gebruiken. Feedback is altijd zeer welkom en voor vragen ben ik altijd bereikbaar op Twitter of via de mail.

Blog

  • 1
  • 2
  • 3

Themapakket: Tweede Wereldoorlog

Themapakket: Tweede Wereldoorlog

Nieuwe leermiddelen MeesterJasper.nl is ooit begonnen, omdat ik graag zelfgemaakte leermiddelen deel met collega's of leerlingen. Doordat er steeds meer digitale mogelijkheden kwamen, veranderde de focus steeds meer van werkbladen naar digitale lessen. Ik merk dat er veel gebruik gemaakt wordt...

Schoolrijk

Schoolrijk

Schoolrijk - Zelf lessen maken en/of verkopen Als leerkracht is het soms lastig om goede lessen te vinden die leerlingen kunnen maken op de computer. De methodemakers hebben weinig digitale lessen bij de methodes gemaakt en zelf lessen maken is soms bijzonder...

Kinderjury 2016 Laat je stem horen

Kinderjury 2016 Laat je stem horen

Als computerfanaat zul je mij vaak met een laptop op schoot vinden,maar eigenlijk gaat er niks boven een goed boek. Als kind las ik zoveel mogelijk boeken per week. Vooral de boeken met geschiedenisverhalen verslond ik direct. Mijn favoriete schrijfster...

Nieuwe leermiddelen

  • 1
  • 2
  • 3

Aan de slag met afval

Vorige week kreeg ik een mail met daarin een link naar leuk nieuw lesmateriaal en het verzoek om het te delen. Natuurlijk deel ik graag dit soort dingen met jullie. Aan de slag met afval Dit is wat de makers er zelf van zeggen “Om het afvalbewustzijn bij kinderen te vergroten is het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren hoe ze zwerfafval kunnen voorkomen, hoe ze afval kunnen scheiden en waarom afval eigenlijk gerecycled wordt. De gratis digitale lesmodule ‘Aan de slag met afval’ leert kinderen van groep 1 t/m 8 aan de hand van een filmpje, digitale verwerkingsopdrachten en doe-activiteiten over het...

Update Pazzup Junior

In juli 2014 schreef ik een artikel over lesmateriaal van ProRail, namelijk PazzUp Junior. Het lesmateriaal is er gemaakt om kinderen bewust te maken van de gevaren die het spoor met zich mee kan brengen. De site heeft een nieuwe mogelijkheid gekregen en dat is het aanvragen van een gastles. Het lesmateriaal ziet er goed uit en je kunt het zo gebruiken in de klas. Zeker een aanrader. ProRail omschrijft het als volgt : PazzUp junior’ is een lespakket van ProRail over de risico’s op en rond het spoor en het belang van veilig gedrag in de buurt van het spoor. Het lespakket...

Uitlegvideo's Word 2016

Uitlegvideo's Word 2016

Deze pagina vergeet ik wel eens als het gaat om de site. Dan ben ik druk bezig met het maken van lesmateriaal en dan vergeet ik deze pagina ook even te verversen. De laatste update is alweer een tijd geleden. Ondertussen staan er een heleboel nieuwe werkbladen op  mijn taalpagina en op wat andere pagina's. Verder ben ik vooral druk geweest met uitlegvideo's. De apps voor Android krijgt zo nu en dan een nieuwe video, de uitlegvideo's voor taal wordt steeds groter, maar het is voor de ict pagina die de laatste tijd is gegroeid. Dit heeft vooral te maken met...

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand

#BlimageNL

Komkommertijd uitdaging

De zomervakantie noemen we vaak komkommertijd, omdat er zo weinig nieuws te melden valt. Zelfs op Twitter en Facebook is het een stuk rustiger vanwege de tripjes naar het buitenland of de sociale media rustpauze die sommige in acht nemen. Voor Frans Droog was dit dan ook het ideale moment om een uitdaging de wereld in te sturen via Twitter. #BlimageNL is de hashtag die hoort bij deze uitdaging en is een samentrekking van twee Engelstalige woorden, namelijk Blog en Image. Een blog wijden aan een afbeelding dus. Je krijgt een afbeelding van iemand en jij schrijft er een stukje over. Ik kreeg de afbeelding van Tim Geers en die zie je bij het stukje geplaatst.

Hond in het gras

Ik heb het hondje in het gras en ik moest meteen weer denken aan de beginjaren van mij in het onderwijs. Vlak na de zomervakantie was het werk schaars, want iedereen was nog goed uitgerust en niet ziek in september. Ik had tot dat moment ingevallen in groepen 5 t/m 8, precies de groepen waar ik me prettig voel. Alleen in die bewuste week was er alleen een weekje groep 4 voor deze meneer. Werken is geld, dus toch maar gedaan. De school ligt in een rustige wijk en het was tweetalig onderwijs. Leuk om een keer mee te maken, vooral omdat ik ooit als voornemen had leerkracht Engels te worden. Op naar groep 4!!

Succes deze week........

Zoals wel vaker word je als invaller even opgevangen door een directeur of leerkracht om de klas te wijzen en even op weg te helpen. Ook op deze school was dat het geval. Op dat moment hoorde ik ook dat ik een klassenassistent tot mijn beschikking had, een luxe die ik nog niet had gehad. Nadat de klas was gewezen kreeg ik nog een hand van de adjunct-directeur en een welgemeend "Succes deze week". Alleen die ondertoon van de adjunct-directeur leek een beetje cynisch.......vast vebeelding toch?? Binnen 5 minuten kwam de klassenassistent binnen en die vertelde kort en bondig hoe het er aan toe ging in groep 4. Natuurlijk stond dit ook op papier, maar zo ging het lekker snel en kon ik de methodes nog even doorkijken. Vooral de twee kinderen uit China hadden natuurlijk een andere manier van werken. Zij deden grotendeels mee met de les, maar moesten in Engels worden aangesproken. De uitleg in twee talen en tussendoor een vast vragenrondje voor deze twee leerlingen. Deze week moest prima te doen zijn leek me.

Niet praten........en een hondje in de klas

Veel weet ik niet meer van die week lesgeven, want er waren twee bijzondere dingen die week die er voor zorgen dat andere herinneringen wat op de achtergrond blijven. Een van de Chinese kinderen sprak niet. Niet in het Chinees, Engels en ook niet in het Nederlands. Niemand had me dat gezegd, dus toen ik een vraag stelde en geen antwoord kreeg, stelde ik de vraag nog maar een keer. En nog een keer, eens vragen of ze de vraag had begrepen..........niks!! Na 5 minuten vragen stellen en een onbewogen blik van de leerling in kwestie vertelde een Nederlandse leerling dat zij nog nooit in de klas had gesproken. Geen letter was uit haar mond gekomen en niemand wist waarom. De klassenassistent knikte en dat was dat. Ik kon verder gaan met de les. Waarom hadik dit niet eerder gehoord van de adjunct-directeur, de klassenassistent of had de groepsleerkracht dit niet even opgeschreven. Leek me toch redelijk belangrijke informatie. Euh som 3 dan maar op het bord........WOEF!!!! Terwijl ik som 3 op het bord schreef, klonk er ineens een harde blaf door de klas. Geschrokken draaide ik om en wilde beleefd maar toch dringend zeggen dat blaffen in de klas tijdens rekenen niet mocht. Meer iets voor in de pauze, maar voordat ik mijn mond kon opentrekken klonk er weer een WOEF door de klas. Het kwam onder mijn bureau vandaan en totaal van mijn stuk gebracht ging ik door de knieĆ«n om onder mijn tafel te kijken. Hijgend en op de rug liggend zag ik de bron van het geblaf......... Nee het was geen hond die stiekem de klas in was gekomen, ook niet voor een spreekbeurt. Het was een jongen wiens naam ik nog niet kende. Hij lag onder het bureau en speelde hondje. Blaffend, hijgend en op de rug. 

Hoe zou het nu met hem gaan?

Hondje spelen, was het maar zo simpel. Al gauw kwam ik er achter dat het voor hem geen spelen was. De jongen was ernstig in de war. Voor zijn gevoel was hij meer hond dan mens geloof ik. De aap kwam snel uit de mouw of moet ik zeggen de hond uit de mand. De klassenassistent, de adjunct-directeur of de groepsleerkracht waren ook hier veregeten te vertellen dat er wel iets heel bijzonders in groep 4 aan de hand was. De klassenassistent was speciaal voor hem in de klas. Hij volgde de lessen, maar als het hondengedrag te erg werd, dan ging zij met hem uit de klas. Deze jongen ging gemiddeld 8x per dag uit de klas en als hij wel in de klas was, lag hij op de grond, gaf hij pootjes aan zijn medeleerlingen en verstopte hij zich zelf in een kast. Vrolijk blaffend om duidelijk te maken waar hij was. Die ene invalweek is mij bijgebleven als geen andere. Hoe zou het nu gaan met die jongen? 

Passend onderwijs

Ik heb dit verhaal vele keren verteld op verjaardagen en toen passend onderwijs voor het eerst werd genoemd kwam het meteen in mij op, net als gisteren. Is er plek voor iedereen op de basisschool? Kan iedereen een school vinden die bij hem/haar past. Is de leraar bevoegd en kundig voor elk probleem in de klas? Treurig vond ik het toen en nu nog steeds. Die arme jongen zat in de klas met problemen die niemand begreep, wellicht zelfs zijn ouders niet want aan het begin van de derde dag werd hem toch vooral op het hart gedrukt om "normaal" te doen. Waarschijnlijk deed hij wel normaal, hij had alleen niet door dat er iets anders werd bedoeld........Aan het eind van de week werd ik bedankt voor mijn diensten door de directeur, geen woord over die jongen. De hele week heb ik eigenlijk iets gehoord over die jongen. Hij was er, hij was er niet. Zo zou hij groep 4 vast wel doorkomen................net als ik die week wel ben doorgekomen.

Uitlegvideo's



Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Cannot Connect to Youtube Server

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section