donderdag, september 21, 2017

In de Appstore staan veel apps waarmee leerlingen de tafels kunnen oefenen. Deze zijn populair, want ze zijn vaak een stuk leuker dan droog rijtjes op papier oefenen, maar bij veel keuze is het vaak lastig kiezen. Welke app steekt boven de anderen uit en mag zich een topapp noemen? In deze review bespreken we – Jasper Bloemsma en Martine den Engelsen – één van deze apps, namelijk Tafelkluis. Na een beschrijving van deze app, laten we zien wanneer in de leerlijn deze app ingezet kan worden. We sluiten af met een conclusie.

Beschrijving van Tafelkluis

We zijn benieuwd naar deze app, omdat de makers het “De leukste game om tafels te oefenen” noemen.
Tafelkluis bestaat uit een volledige (tafels van 1 t/m 20 voor €1,79) en een gratis versie (tafel van 1 en 2).
Als je de app opent kun je eerst een speler toevoegen, de kinderen kunnen naam en leeftijd invullen en een foto toevoegen van zichzelf of een plaatje kiezen (zie afbeelding 1). De resultaten van die speler worden dan keurig bijgehouden door de app. Zo kun je als leerkracht een vinger aan de pols houden. In totaal kunnen er zeven spelers toegevoegd worden en natuurlijk kunnen er ook spelers verwijderd worden. De resultaten verdwijnen dan ook.


Als de speler is aangemaakt kan het spel beginnen. De speler kiest één of meerdere tafels om te oefenen en drukt op de startknop. De speler komt dan in de kluis waar de antwoorden al staan afgebeeld. De sommen komen als dynamietstaven naar beneden zweven en dan is het de bedoeling dat de speler op het juiste antwoord klikt voordat de dynamietstaaf beneden is (zie afbeelding 2). De snelheid van antwoorden is ook van belang, want de staaf verandert halverwege van groen naar oranje en rood. Geef je het goede antwoord dan verplaatst de dynamietstaaf zich naar het gegeven antwoord. Er zijn meer punten te verdienen als het antwoord sneller gegeven wordt. Als je niet op tijd het goede antwoord geeft dan verlies je één van de sleutels en bij drie verloren sleutels is het ‘game over’.


Wil je slechts één tafel oefenen dan duurt een spelletje minder lang, bij het spelen van meerdere tafels tegelijk wordt het moeilijker. Je kunt meer punten verzamelen en voor meerdere tafels het groene licht krijgen in je tafeloverzicht (zie afbeelding ). Om het licht op groen te krijgen moeten alle sommen snel en goed beantwoord worden, want bij één antwoord te lang wachten, veranderd het licht al in oranje of rood.

Tafelkluis inzetten binnen de leerlijn vermenigvuldigen

Het leren van de tafels van vermenigvuldigen is onderdeel van kerndoel 27:
“De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.”
De leerlijn kan als volgt worden samengevat:
1. Begripsvorming van wat is ‘keer’, aan de hand van concrete situaties (bijvoorbeeld het klaslokaal, het schoolplein of de supermarkt), waarbij de hoeveelheden zijn gestructureerd in rijen, groepjes, volgens een vast patroon. Vanuit het herhaalde optellen, het rekenen verkorten naar een (eerst nog eenvoudige) vermenigvuldiging.
2. Gebruik maken van handige strategieën zoals verwisselen, één keer meer, één keer minder, verdubbelen en halveren. Daarbij gebruik maken van ondersteunende modellen (rechthoek-, roostermodel of getallenlijn), contexten en tabellen.
3. Een start maken met het automatiseren en memoriseren van vermenigvuldigingen van de tafels van 1 tot en met 10. Daarbij een tafelnetwerk ontwikkelen, waarbij genoemde strategieën ook weer ingezet worden.
4. Genoemde strategieën en het splitsen toepassen bij moeilijker vermenigvuldigingen, ook in nieuwe contexten en complexere opgaven. Het tafelnetwerk steeds meer uitbreiden en bestaande kennis onderhouden, ook in de hogere groepen.
De app Tafelkluis is het beste in te zetten vanaf punt drie, omdat er in deze app wordt gewerkt aan het oefenen van de tafels, steeds sneller de goede antwoorden kunnen geven, met als doel tafelkennis te automatiseren en memoriseren. Dit geldt voor heel veel tafelapps, waarbij iedere app een eigen context, weergave, beloningssysteem en meer biedt.

Conclusie:

Tafelkluis is een leuke app om de tafels te oefenen en meer snelheid te ontwikkelen in het geven van de juiste antwoorden. Goed te gebruiken als automatiseringsoefening dus. Verder is het mooi dat ook de tafels boven de tien geoefend kunnen worden. Zo is er voor de goede rekenaars of kinderen uit hogere groepen ook voldoende uitdaging. Tegelijk is tafelkuis niet echt “De leukste game om de tafels te oefenen”. Welke tafel je ook kiest, één of meerdere tafels tegelijk speelt, de app blijft steeds hetzelfde. De achtergrond of werkwijze verandert nooit en dit verveelt toch wel een beetje. De kinderen kunnen punten winnen, maar er vervolgens niets mee doen. Het zou voor hen een stuk leuker zijn als de spelers items kunnen kopen van de gewonnen punten. De geluiden en animaties zijn tot een minimum beperkt en dat is voor snel afgeleide leerlingen erg fijn, maar iets meer had wat ons betreft wel gemogen. In het land van de tafelapps is tafelkluis zeker geen slechte keuze, maar de zoektocht naar de leukste en/of beste is nog niet beëindigd.

  • Tot slot                                                                                                                                                                                  We hebben in dit artikel Tafelkluis als voorbeeld uitgewerkt. Voor meer tafelapps verwijzen we naar eerder geschreven reviews op www.rekenapps.com 

Op mijn site kun je allerlei lesmateriaal vinden. In het begin maakte ik vooral werkbladen bij de methode. Lekker veel oefeningen zodat de kinderen zich niet hoefden te vervelen. Dat veranderde toen ik een digibord in de klas kreeg een jaar of zes geleden. Het bord was een bron van mogelijkheden, maar digitaal lesmateriaal was schaars. Met PowerPoint kon ik meteen aan de slag om zelf dat gat te dichten. Het begon met presentaties en later kwamen daar ook spellen en dergelijke bij. Op internet kwamen ook steeds meer tools om leuk lesmateriaal mee te maken, dus ook daar flink mee aan de slag. Het digibord werd in mijn ogen steeds beter gebruikt.

Natuurlijk had en heb ik nog steeds methodes en werkbladen in de klas en maak ik daarvoor de nodige oefeningen  en als er met een bepaald thema gewerkt wordt dan komt er een werkboekje bij. Nietemin ben ik zelf meer tevreden over het digitale lesmateriaal dat ik maak dan de werkbladen en werkboekjes. Ik zie ook meer plezier in de klas bij een mooie presentatie, een leuke Kahoot quiz of een Educaplay oefening. Daar kan wat mij betreft geen werkblad tegen op. En leer je er niet net zo veel van of zelfs meer? Als je plezier hebt, onthoud je de lesstof beter........toch?

Toen ik mijn lesmateriaal ging delen op de leermiddelendatabase en later op deze site viel mij meteen wat op. Werkbladen werden grif gedownload, woordzoekers ook en werkboekjes waren een ware hit. Altijd fijn om te zien dat je werk gewaardeerd wordt, zou je zeggen, maar het digitale materiaal leek toch wat minder aan te slaan. Toch kreeg het digitale materiaal hoge waarderingen van de weinige gebruikers, dus ook daar voldoende waardering. 

Zelfs nu iedereen wel een digibord heeft in de klas blijft het in mijn ogen wat vreemd dat een werkboekje ( WK 2014) 2500x van de site wordt gehaald, maar een PowerPoint spel rond de 150x blijft steken. Een puzzel van de Tweede Wereldoorlog doet het beter dan alle Educaplay oefeningen bij elkaar. De Kahootquizes zorgen in mijn klas voor enorm veel plezier en leerfanatisme maar die kunnen niet op tegen een spellingblad voor de ei/ij problematiek.

Zijn we anno 2014 nog niet klaar voor digitaal lesmateriaal of is een werkblad gewoon lekker om de tijd te vullen? Vinden we het papieren werk gewoon educatiever dan het digitale? Zijn we bang voor die onbekende leermiddelen gemaakt met die prachtige web 2.0 tools? Ik heb geen idee eigenlijk.....jullie?

Mijn laatste tweets

jasperbloemsma @Verdouw Wat ben je toch een kanjer...... 😎
5hreplyretweetfavorite
jasperbloemsma @meesterhenkvink gefeliciteerd met je verjaardag Henk 🍻
6hreplyretweetfavorite
jasperbloemsma Yes, Tom DuMoulin!!!
10hreplyretweetfavorite

Populaire posts

  • 1
  • 2
  • 3
Van ijsstokjes een Belvilla maken

Van ijsstokjes een Belvilla maken

Door het ontbreken van een fatsoenlijke winter konden de winterknutsel...

Troovie- De Speurtocht app

Troovie- De Speurtocht app

De zomervakantie is voor de meeste kinderen begonnen en de tijd van le...

Ricoh Theta vs Google camera app vs foto…

In mijn vorige blogs over Virtual Reality schreef ik al uitgebreid ove...

Chromecast

Chromecast

Chromecast, het gadget van 2014 Google heeft het Gadget van 2014 gema...

Digitaal toetsen met Quayn

Digitaal toetsen met Quayn

Vandaag wat het eindelijk zo ver. De eerste test met een digitale toet...

#BlimageNL

#BlimageNL

Komkommertijd uitdaging De zomervakantie noemen we vaak komkommertijd...

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section