donderdag, juni 22, 2017

Komkommertijd uitdaging

De zomervakantie noemen we vaak komkommertijd, omdat er zo weinig nieuws te melden valt. Zelfs op Twitter en Facebook is het een stuk rustiger vanwege de tripjes naar het buitenland of de sociale media rustpauze die sommige in acht nemen. Voor Frans Droog was dit dan ook het ideale moment om een uitdaging de wereld in te sturen via Twitter. #BlimageNL is de hashtag die hoort bij deze uitdaging en is een samentrekking van twee Engelstalige woorden, namelijk Blog en Image. Een blog wijden aan een afbeelding dus. Je krijgt een afbeelding van iemand en jij schrijft er een stukje over. Ik kreeg de afbeelding van Tim Geers en die zie je bij het stukje geplaatst.

Hond in het gras

Ik heb het hondje in het gras en ik moest meteen weer denken aan de beginjaren van mij in het onderwijs. Vlak na de zomervakantie was het werk schaars, want iedereen was nog goed uitgerust en niet ziek in september. Ik had tot dat moment ingevallen in groepen 5 t/m 8, precies de groepen waar ik me prettig voel. Alleen in die bewuste week was er alleen een weekje groep 4 voor deze meneer. Werken is geld, dus toch maar gedaan. De school ligt in een rustige wijk en het was tweetalig onderwijs. Leuk om een keer mee te maken, vooral omdat ik ooit als voornemen had leerkracht Engels te worden. Op naar groep 4!!

Succes deze week........

Zoals wel vaker word je als invaller even opgevangen door een directeur of leerkracht om de klas te wijzen en even op weg te helpen. Ook op deze school was dat het geval. Op dat moment hoorde ik ook dat ik een klassenassistent tot mijn beschikking had, een luxe die ik nog niet had gehad. Nadat de klas was gewezen kreeg ik nog een hand van de adjunct-directeur en een welgemeend "Succes deze week". Alleen die ondertoon van de adjunct-directeur leek een beetje cynisch.......vast vebeelding toch?? Binnen 5 minuten kwam de klassenassistent binnen en die vertelde kort en bondig hoe het er aan toe ging in groep 4. Natuurlijk stond dit ook op papier, maar zo ging het lekker snel en kon ik de methodes nog even doorkijken. Vooral de twee kinderen uit China hadden natuurlijk een andere manier van werken. Zij deden grotendeels mee met de les, maar moesten in Engels worden aangesproken. De uitleg in twee talen en tussendoor een vast vragenrondje voor deze twee leerlingen. Deze week moest prima te doen zijn leek me.

Niet praten........en een hondje in de klas

Veel weet ik niet meer van die week lesgeven, want er waren twee bijzondere dingen die week die er voor zorgen dat andere herinneringen wat op de achtergrond blijven. Een van de Chinese kinderen sprak niet. Niet in het Chinees, Engels en ook niet in het Nederlands. Niemand had me dat gezegd, dus toen ik een vraag stelde en geen antwoord kreeg, stelde ik de vraag nog maar een keer. En nog een keer, eens vragen of ze de vraag had begrepen..........niks!! Na 5 minuten vragen stellen en een onbewogen blik van de leerling in kwestie vertelde een Nederlandse leerling dat zij nog nooit in de klas had gesproken. Geen letter was uit haar mond gekomen en niemand wist waarom. De klassenassistent knikte en dat was dat. Ik kon verder gaan met de les. Waarom hadik dit niet eerder gehoord van de adjunct-directeur, de klassenassistent of had de groepsleerkracht dit niet even opgeschreven. Leek me toch redelijk belangrijke informatie. Euh som 3 dan maar op het bord........WOEF!!!! Terwijl ik som 3 op het bord schreef, klonk er ineens een harde blaf door de klas. Geschrokken draaide ik om en wilde beleefd maar toch dringend zeggen dat blaffen in de klas tijdens rekenen niet mocht. Meer iets voor in de pauze, maar voordat ik mijn mond kon opentrekken klonk er weer een WOEF door de klas. Het kwam onder mijn bureau vandaan en totaal van mijn stuk gebracht ging ik door de knieën om onder mijn tafel te kijken. Hijgend en op de rug liggend zag ik de bron van het geblaf......... Nee het was geen hond die stiekem de klas in was gekomen, ook niet voor een spreekbeurt. Het was een jongen wiens naam ik nog niet kende. Hij lag onder het bureau en speelde hondje. Blaffend, hijgend en op de rug. 

Hoe zou het nu met hem gaan?

Hondje spelen, was het maar zo simpel. Al gauw kwam ik er achter dat het voor hem geen spelen was. De jongen was ernstig in de war. Voor zijn gevoel was hij meer hond dan mens geloof ik. De aap kwam snel uit de mouw of moet ik zeggen de hond uit de mand. De klassenassistent, de adjunct-directeur of de groepsleerkracht waren ook hier veregeten te vertellen dat er wel iets heel bijzonders in groep 4 aan de hand was. De klassenassistent was speciaal voor hem in de klas. Hij volgde de lessen, maar als het hondengedrag te erg werd, dan ging zij met hem uit de klas. Deze jongen ging gemiddeld 8x per dag uit de klas en als hij wel in de klas was, lag hij op de grond, gaf hij pootjes aan zijn medeleerlingen en verstopte hij zich zelf in een kast. Vrolijk blaffend om duidelijk te maken waar hij was. Die ene invalweek is mij bijgebleven als geen andere. Hoe zou het nu gaan met die jongen? 

Passend onderwijs

Ik heb dit verhaal vele keren verteld op verjaardagen en toen passend onderwijs voor het eerst werd genoemd kwam het meteen in mij op, net als gisteren. Is er plek voor iedereen op de basisschool? Kan iedereen een school vinden die bij hem/haar past. Is de leraar bevoegd en kundig voor elk probleem in de klas? Treurig vond ik het toen en nu nog steeds. Die arme jongen zat in de klas met problemen die niemand begreep, wellicht zelfs zijn ouders niet want aan het begin van de derde dag werd hem toch vooral op het hart gedrukt om "normaal" te doen. Waarschijnlijk deed hij wel normaal, hij had alleen niet door dat er iets anders werd bedoeld........Aan het eind van de week werd ik bedankt voor mijn diensten door de directeur, geen woord over die jongen. De hele week heb ik eigenlijk iets gehoord over die jongen. Hij was er, hij was er niet. Zo zou hij groep 4 vast wel doorkomen................net als ik die week wel ben doorgekomen.

Elk jaar probeer ik wat te bedenken voor vaderdag, maar het meeste is zo langzamerhand al wel gedaan op school. Papa je bent een kei of een foto van ondersteboven hangende kinderen. Het wordt steeds lastiger om origineel te zijn in groep 7. Gelukkig kijk ik geregeld YouTube met de kids in de pauze. Twee weken voor vaderdag hadden we Kenny B- Parijs en daar werden de hoofdrolspelers getekend als karikatuur. Bam!! Een idee voor vaderdag, maar niet een te moeilijke opdracht voor kinderen? De kinderen zagen het eerst niet zo zitten, maar we hebben het toch maar gedaan. Foto van vader meenemen naar school en beginnen maar. Samen hebben we naar een paar mooie karikaturen bekeken van bekende Nederlanders op Google. Echte foto naast de karikatuur, zodat we goed konden zien welke gelaatstrekken geschikt zijn om te vergroten. Grote hoofden en kleine lichamen waren erg leuk, dus dat was ook een mogelijkheid. Daarna op het bord een gezicht getekend, waarbij we extra letten op de juiste verhoudingen en plekken van de ogen, neus en oren. 

Elke klas heeft een aantal kinderen die het niet hebben met tekenen of juist wel. De opdracht is geen makkelijke, dus ik was nog niet overtuigd dat het een succes zou worden. Gelukkig zag ik enthousiaste kinderen aan de slag gaan. Hier en daar wat helpen en van tips voorzien, maar eigenlijk vooral toekijken hoe goed het ging. Er zaten een paar echte kunststukjes bij. Na het tekenen met potlood mochten de kinderen ook houtskool gebruiken om het af te maken. Een lijst maken en mooi inpakken en klaar was groep 7. Ben heel benieuwd wat de vaders er van vonden.

De tekeningen bij het artikel zijn van Thijs en Valerie

 

Mijn laatste tweets

jasperbloemsma 23 deelnemers voor onze Twitter Tour de France poule alweer, nog een week dus op naar de 30. https://t.co/GA2NVYK8rd
11mreplyretweetfavorite
jasperbloemsma @Verdouw Zie het wss niet voor 20 uur verschijnen
12mreplyretweetfavorite
jasperbloemsma @Verdouw Mooi want ben toe aan een frisse bui.....
51mreplyretweetfavorite

Populaire posts

  • 1
  • 2
  • 3
Van ijsstokjes een Belvilla maken

Van ijsstokjes een Belvilla maken

Door het ontbreken van een fatsoenlijke winter konden de winterknutsel...

Troovie- De Speurtocht app

Troovie- De Speurtocht app

De zomervakantie is voor de meeste kinderen begonnen en de tijd van le...

Chromecast

Chromecast

Chromecast, het gadget van 2014 Google heeft het Gadget van 2014 gema...

Ricoh Theta vs Google camera app vs foto…

In mijn vorige blogs over Virtual Reality schreef ik al uitgebreid ove...

Digitaal toetsen met Quayn

Digitaal toetsen met Quayn

Vandaag wat het eindelijk zo ver. De eerste test met een digitale toet...

#BlimageNL

#BlimageNL

Komkommertijd uitdaging De zomervakantie noemen we vaak komkommertijd...

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section