vrijdag, oktober 20, 2017

Museumweek

Een uniek opening deze middag in de virtuele wereld, want vanmiddag is het eerste nationale virtual reality museum geopend.  Het is museumweek en je kunt maar liefst 400 deelnemende musea bezoeken, maar ook vanaf de bank kun je maar liefst 400 pronkstukken bewonderen met de app : Nationaal VR-museum. 

Startend met 400 pronkstukken uit 400 Nederlandse musea, is vandaag het eerste Nationaal VR-museum ter wereld geopend. Dit weekend is in alle 400 deelnemende musea van de Nationale Museumweek, het VR-museum te bezoeken. Het VR-museum is één grote schatkamer van objecten waar je in luttele seconden van de ene provincie naar de andere vliegt en van het ene museum naar het andere reist. Waar heden en verleden elkaar ontmoeten en waar iedereen gemakkelijk richting kan geven aan de eigen nieuwsgierigheid. Ook vanaf je eigen bank kun je een eindeloze ontdekkingsreis maken in deze intuïtieve en moderne museale omgeving. Want vanaf vanmiddag (15.00 uur) is de app “Nationaal VR-museum” te downloaden in de appstores.

Lees hier het  complete persbericht van de nationale museumweek of download direct de app van de Playstore 

Ik heb de app zelf nog niet geprobeerd, maar dat gaat dit weekend zeker gebeuren. Veel museumplezier allemaal

VR Wedstrijd

De wedstrijd is voorbij en de winnaar is zaterdag bekend geworden. VRmotion heeft al contact gehad met de winnaar en de prijs is onderweg. Liesbeth Mol won de VR lesidee wedstrijd met haar inzending. 

Het lesidee van Lesbeth was compleet uitgewerkt en zou direct door de leerkracht gebruikt kunnen worden. Het idee heeft een duidelijk VR element en er zit een mooi stuk creatie door de leerlingen in. VR maken en bekijken zonder dat het een doel is, maar een middel om de geleerde kennis te presenteren.

De lesidee in het kort

In de door Liesbeth ontworpen les gaan de kinderen op internet op zoek naar verschillende schilderijen uit diverse tijdvakken. Zij kijken daarbij of ze aanwijzingen kunnen vinden over het tijdvak waarin het schilderij is geschilderd. Welke status had degene die geschilderd is? Was de persoon rijk, welk beroep had de persoon, zijn er aanwijzingen omtrent geloof? De kinderen maken een kort verslag van elk schilderij. Daarna komt het VR gedeelte aan bod. De kinderen maken een virtuele expositie met behulp van CoSpaces. Daar komen de schilderijen met beschrijvingen te hangen. Op deze manier ontstaan er diverse musea gemaakt door de kinderen. Hiervoor heeft Liesbeth al een basisexpositie gemaakt die de kinderen kunnen vullen. Liesbeth geeft zelfs aan op welke manier zij gaat werken. Elk tweetal een chromebook en een korte knoppencursus CoSpaces voorafgaande aan de les. 14 tentoonstellingen komen er aan.

Ik vind het idee van Liesbeth echt erg mooi. Ik denk dat de kinderen ook prima een tentoonstelling van nul kunnen maken, maar voor de eerste keer is wat hulp zeker niet verkeerd. Zo blijft de focus ook vooral bij de kunstles en blijft VR echt een middel. Ik hoop dat Liesbeth ook een paar tentoonstellingen gaat delen als de les is gedaan. In ieder geval heeft ze een VR bril van VRmotion om de musea te bekijken in virtual reality. Wat wil je nog meer.

De andere lesideeën ga ik ook zeker melden op de site, dat komt in een volgende blog. Deze zijn zeker ook het melden waard en ik hoop dat de deelnemers ze absoluut gaan uit proberen. Nu wil ik alle deelnemers bedanken en Liesbeth feliciteren. Ook wil ik VrMotion bedanken voor de mooie prijs, super. Wil je ook een geode VR bril dan moet je zeker op de site kijken. Voor elke prijsklasse is er een goede bril te koop. 

logo vrmotion 4

Maak je eigen virtuele wereld

Die zin zag ik een paar weken geleden voorbij komen op het internet. De zin trok direct de aandacht en zo kwam ik bij een site terecht die Cospaces heet. Ik was niet direct onder de indruk dus ging de site op het welbekende todo lijstje. Gelukkig heb ik het toch snel goed bekeken, want CoSpaces is echt de moeite waard om te gaan gebruiken in de klas.

Wat kun je doen met CoSpaces?

CoSpaces biedt een hele eenvoudige manier om een virtuele wereld te bouwen op de computer door een groot aantal 3d objecten aan te bieden en een lege wereld waar je ze kunt plaatsen. Je kiest een achtergrond voor je wereld, bijvoorbeeld een berglandschap of de woestijn en je gaat auto's, mensen, bomen, muren enz. plaatsen in die wereld. Deze objecten kun je groter of kleiner maken en van alle kanten bekijken. Het is even wennen in het begin, maar de gebruiksvriendelijkheid is groot. Voor je het weet is je wereld gevuld en kun je die van alle kanten gaan bekijken. Op deze pagina zie je kort introductiefilmpje

Je 3d wereld door een VR bril

Het maken en bekijken van de wereld is al heel erg leuk op de computer, maar het wordt nog leuker als je de app download ( IOS) en je telefoon in een VR bril plaatst. Nu kun je echt rondlopen door je wereld en kun je genieten van je eigen creativiteit en fantasie.

Beginner of gevorderd

CoSpaces is heel geschikt voor het basisonderwijs. Kinderen kunnen heel eenvoudig op een instapniveau starten. Je vaardigheid zal snel groeien en CoSpaces blijft uitdagend, want er is zoveel mogelijk. Ik denk dat het niet snel gaat vervelen. Speciaal voor het onderwijs hebben ze deze pagina gemaakt,met allerlei ideeën voor verschillende niveaus.

Mijn creatie

Mijn eerste poging is misschien niet een kunststukje en de kinderen maken er vast een mooier geheel van, maar ik wil hem toch even delen. 

 

 Conclusie:

VR is mooi iets (mijn bescheiden mening), maar het is vooral consumeren en weinig maken. Met CoSpaces is dat nu wel mogelijk en op een hele leuke en eenvoudige manier. Absoluut de moeite waar om te gaan uitproberen.

Wedstrijd: “ Virtual reality in de klas”

Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat ik voor het eerst een blog schreef over virtual reality. Ik had op 14 februari 2015 een Collorcross VR bril gekregen en was meteen verkocht. Ik had alleen geen enkel idee dat het zo’n enorme hype zou gaan worden in 2015/2016. Google zorgde voor een ware revolutie met de Cardboard en vele andere fabrikanten wilden een stukje van de taart. Die taart lijkt nog lang niet uitgegroeid en nieuwe VR brillen en toepassingen schieten als paddenstoelen uit de grond.

In de eerste blog keek ik al uit naar mogelijke toepassingen van VR in de klas, die toepassingen waren losse apps die je in de les zou kunnen gebruiken. De meeste apps waren op dat moment van bedenkelijke kwaliteit, maar dat is de laatste anderhalf jaar zeker verbeterd. Google kwam zelfs met Expeditions, de app waarmee je met de hele klas de wereld over kunt gaan. Met Holobuilder maak je zelf 360 graden rondleidingen, je kunt terug de geschiedenis is met de Unimersiv app of knalt de ruimte in met Titans of Space. Toch is het aanbod niet geweldig groot, de Nederlandse uitgeverijen bemoeien zich nog niet echt met de markt, dus complete lespakketten zijn er niet. Daarom wilde ik dit tweejarig jubileum benutten om een VR wedstrijd uit te schrijven.

Wie bedenkt het beste lesidee waar VR een voorname rol speelt. Het doel is natuurlijk niet virtual reality, maar een VR bril is een belangrijk onderdeel van de les. Wat wil jij met je klas gaan doen of waar wil jij met de klas naar toe. Beschrijf je idee en vertel welke VR toepassing je daarbij gaat gebruiken.

Degene die met het origineelste, mooiste en/of beste lesidee komt, kan een leuke prijs winnen. Dankzij VRmotion, de specialist in virtual reality en 360 graden producten, mag ik een mooie VR bril weggeven aan de winnaar. De VR BOX is één van de beste Virtual Reality-brillen vanwege de moderne lenzen en handige schuiflade. De VR BOX biedt de gebruiksvriendelijkheid die van een eersteklas VR-bril verwacht mag worden. Als jij deze bril wint, dan kun je meteen jouw idee uit proberen in de klas. Wat wil je nog meer. Ben je benieuwd welke brillen en andere geweldige producten VRmotion in het assortment heeft? Kijk dan absoluut op hun website!!

Natuurlijk ga ik de beste ideeën ook delen op de site, zodat we er allemaal ons voordeel mee kunnen doen.

logo vrmotion 4

Wil jij deze mooie prijs van VRmotion winnen? Stuur dan voor 10 maart jouw idee in naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Heel veel succes en ontwerpplezier. 

Tweede blog in net zoveel dagen. Gisteren heb ik een aantal apps beschreven die je zo kunt gebruiken in de klas. Vandaag wil ik een VR bril bespreken met bijbehorend educatief materiaal.

Viewmaster VR

Vroeger had ik als kind een Viewmaster (zie onderstaande foto) in huis en de buurtkinderen ook. Ik denk dat iedereen wel een viewmaster in huis had. Je stopte special ronde fotokaartjes in het apparaat en je kun foto's bekijken van over de hele wereld. Op deze manier voelde ik mezelf al een hele wereldontdekker.

4590745796 4204e95fbb z Kopie

 

De manier van media bekijken veranderde, maar de Viewmaster niet, tenminste tot op nu. Mattel bracht eerder dit jaar de View-Master VR uit. De View-Master is een virtual reality bril die qua uiterlijk enorm veel lijkt op zijn broertje in het verleden. En daar houdt de vergelijking niet op, maar er zijn natuurlijk ook veranderingen.

Uit de doos

Ik zat midden in een verhuizing toen het pakket werd gebracht en ik moest kiezen tussen de View-Master of een kast in elkaar zetten. Voor mij was de keuze simpel, maar daar was niet iedereen het mee eens hier in huis. The unboxing event werd dus verplaatst naar later die dag. Die avond was de nieuwsgierigheid inmiddels behoorlijk gegroeid, dus de doos moest open voor slapen gaan. In de doos zit de VR bril en een preview pakket voor de bijbehorende apps. Daarover straks meer. Eerst de bril.

VR brillen heb je in alle soorten, maten, materialen en vooral prijzen. Deze bril is gemaakt van stevig plastic met mooie aansprekende kleuren. Je kunt zien dat hij met kinderen in het achterhoofd is gemaakt. Het gedeelte waar jij je hoofd tegen aanhoudt is gemaakt van stevig rubber en voelt prettig. Wel valt op dat je een behoorlijk groot hoofd moet hebben om hem helemaal rond je voorhoofd te krijgen. Bij virtual reality is het onwenselijk dat er licht van buitenaf binnen komt, maar met een klein hoofd kan dit volgens mij gebeuren.

Je neus wordt helaas niet ontzien met zacht materiaal maar wordt tegen hard plastic gedrukt. Met kleinere neuzen zal dat minder het geval zijn denk ik. Binnen in de bril zit een mooi systeem waar jij je telefoon in kunt vastklemmen. Je hoeft niet bang te zijn dat je bril hier uitvalt. Voor sommige IPhones is een speciale klem meegestuurd, omdat die in tegenstelling tot de meeste telefoons een kleiner formaat hebben. De klep van de View-Master heeft een handig slotje zodat hij ook niet zomaar openvalt tijdens het gebruik. Deze bril scoort hier veel punten mee qua veiligheid voor de telefoon.

Het materiaal van de bril is een pluspunt, lekker stevig, maar zorgt er ook voor dat de bril redelijk zwaar is. Dit is nog zonder de telefoon die nog extra gewicht met zich meebrengt. Het gewicht valt op, omdat de bril geen hoofdband heeft. Je moet de bril vasthouden tijdens gebruik. Dat moest bij de Viewmaster van vroeger ook, maar ik weet niet of die ook zo zwaar was. Wel is er een polsbandje dier ervoor zorgt dat als jij hem uit je handen laat vallen, hij niet op de grond eindigt.

De bril heeft net als vroeger een hendel aan de zijkant. Voorheen ging je hierdoor van dia naar dia en ook nu heeft het ook een functie. Met de hendel activeer je een gedeelte van de software, vergelijkbaar met de magneet op de Cardboards. 

In de doos zit dus ook een preview pakketje. Die lijkt op de fotoschijfjes van vroeger. 

20161020 130930

Dit schijfje werkt met de apps die Mattel heeft ontwikkeld samen met National Geographic en Discovery Channel. Het biedt een klein kijkje in de mogelijkheden, maar het is alleen maar een teaser.

Wildlife experience 

Toen ik het starterpakket bij Bol.com kocht kreeg ik er een gratis experience pakket bij. Dat scheelt toch al €12,99. Drie experiences kosten apart €12,99, namelijk Wildlife, Destinations en Space. Daarnaast zijn er nog 2 experiences die € 24,99 kosten, namelijk Dinosaurs en Underwater. In de V.S. is er ook een Labyrinth versie uitgebracht en die komt wellicht ook nog naar hier.

Het pakket bestaat uit drie schijfjes zoals in het preview pakket.  Deze schijfjes moet je scannen terwijl je de bijbehorende app draait op je telefoon. Dat scannen gaat niet altijd even makkelijk. Het licht moet juist zijn, de afstand ook en ook de kijkhoek bleek belangrijk. Voor kinderen van jonge leeftijd best veel om aan te denken, maar misschien onderschat ik ze. Ik vond het soms best lang duren voordat het werkte. Als de schijfjes goed gescand zijn, komt er een AR laagje overheen en kun je met de hendel naar het gekozen natuurgebied gaan. In het Wildlife pakket heb je een schijfje voor de Afrikaanse savanne, de Australische outback en het tropisch regenwoud. 

Eenmaal in de app valt er veel te ontdekken. Je kunt uit verschillende diersoorten kiezen, waarvan je foto's en video's kunt bekijken. Ook kun je het dier van alle kanten bekijken. Het is echt een leerzame app door de informatie die je krijgt over de dieren. Jammer genoeg is er geen gesproken informatie, hierdoor lijkt alles toch een beetje hetzelfde. Bij Mattel heb ik even nagevraagd of er in de andere experiences wel gesproken informatie zit, maar dat bleek niet het geval. Misschien in de toekomst? Het zou het een en ander wel laten opleven.

Ik heb de app getest op 6 jarig kind en eentje van 3 en die waren behoorlijk onder de indruk. Ze vonden het geweldig dat ze naar al die dieren konden kijken. Ook het effect dat je helemaal rond kon kijken vonden ze geweldig. Ik vind het jammer dat de video's en foto's niet 360 graden zijn. Je kunt wel helemaal rondkijken in de app, maar niet in de foto. Die zit alleen in je gezichtsveld, kijk je verder dan verdwijnt de foto ook weer. Op deze manier kwam bij mij de vraag binnen of een VR bril wel echt nodig was op de media te bekijken. Navigeren naar de verschillende media is redelijk makkelijk. Alleen de 'terug' knop zit achter je op de grond en daardoor even zoeken.

National Geographic staat voor hoge kwaliteit en ook hier is dat het geval. De foto's en video's zijn erg mooi en je raakt niet snel uitgekeken. 

Conclusie:

De View-Master VR is een mooie vernieuwing van de oude versie. Mattel heeft een vertrouwd stukje speelgoed een moderne jas gegeven. De bril is gemaakt van stevig materiaal en is heel goed te gebruiken in de klas, ook als je andere apps wilt gebruiken. De apps zijn mooi gemaakt, maar ik vind ze nog niet af. Ik heb alleen het Wildlife pakket getest dus ik wil geen oordeel over alles geven, maar wat ik jammer vind is dat het VR effect wel wat beperkt is. Ook de prijs schrikt wat af. Ik ga toch een andere experience ook aanschaffen, want het is absoluut bruikbaar in de klas en de beelden die je ziet zijn echt mooi.

Pluspunten: 

-stevige bril en mooi uiterlijk

- goede prijs voor de bril

- de smartphone lijkt behoorlijk veilig

- mooie beelden in de app

- kindvriendelijk

Minpunten: 

- zware bril en geen hoofdband

- experiences behoorlijk prijzig

- VR effect gering

- Geen gesproken informatie

Tip voor Mattel: De schijfjes zijn geen belemmering maar het voegt weinig toe volgens mij.

Dit was de blog voor vandaag, het volgende item gaat over de vergelijking tussen Google Expeditions en andere toepassingen zoals de View-Master apps of andere apps.

 

 

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section