VRustratie

Zoals jullie weten komt er op dit blog vaak een positief geluid met betrekking tot virtual reality. Het is wat mij betreft ook nog steeds een veelbelovend medium voor het onderwijs. Samen met augmented reality zorgt virtual reality er straks voor dat het onderwijs er waarschijnlijk heel anders uitziet over een aantal jaren. Voordat het zover is moeten er nog wel wat hordes genomen worden. Natuurlijk gaat het dan over hardware (voldoende goede telefoons in de klas) en voldoende vr brillen om de les goed te laten lopen, maar ook de software kant heeft nog flinke stappen te maken. Met de komst van Nearpod VR en Thinglink VR hoopte ik dat we een behoorlijk eind de goede kant op zouden gaan, maar ik ben toch teleurgesteld ondanks dat het geweldige producten zijn. De teleurstelling komt vooral door de hoge prijs die betaald moet worden voor het gebruik van de software.

Nearpod VR

Ik schreef eerder al een blog over Nearpod VR. Nearpod is een mooie tool voor het onderwijs, zeker in een 1:1 omgeving. De VR mogelijkheid is niet gratis helaas en het steeds wisselen van vr bril naar zonder vr bril lijkt mij niet echt geweldig. De prijs die betaald moet worden voor de VR mogelijkheid is mijn inziens het niet waard als je de andere mogelijkheden van Nearpod niet gaat gebruiken. Doe je dat wel dan heb je een mooie bonus erbij gekregen. Mijn school doet dat niet, dus Nearpod VR zal niet mijn oplossing zijn.

Thinglink VR

Een paar weken geleden meldde ik al dat Thinglink ook met een 360 graden oplossing zou komen. Ik had in diezelfde week ook contact met iemand van Thinglink en de plannen zorgden voor veel enthousiasme van mijn kant. Deze week was het eindelijk zo ver. Thinglink kwam met een educatieve VR app. Tot mijn verbazing was het een app alleen voor IOS. Hoewel dit wel vaker het geval is bij app ontwikkelaars is het wel vreemd in mijn ogen dat het VR platform, Android, niet gelijktijdig aan de beurt is. De app geeft je voor €4,99 een aantal VR lessen voor de Iphone en IPad. Ik heb de app nog niet aangeschaft bij gebrek aan een Iphone. VR op de IPad bestaat in mijn ogen niet, VR beleef je met een bril op. Natuurlijk is dit een persoonlijke keuze.

Vandaag kwam Thinglink met het tweede deel van de VR software. De 360 VR Editor belooft de gebruiker zelf gemaakte VR content. Jij kunt met photospheres aan de slag en die aanvullen met audio, video en/of teksten. Dit lijkt mij geweldig. Je kunt rondleidingen maken met allerlei extra informatie. De kinderen kunnen wisselen tussen omgevingen en de extra informatie op verschillende manieren tot zich nemen. Het geheel is in 360 graden om je heen en dat levert waarschijnlijk spectaculaire leermomenten op. Ik zocht al direct naar de  ´account maken´ knop toen ik het verdienmodel vond. Ik ben dus bang dat ik geen volgende blog over de werking van de software kan schrijven, want de makers willen graag $500 per school, per jaar zien voor het gebruik van de lessenmaker. 

Licht aan het einde van de tunnel?

Oke, misschien ligt het aan mij en het gebrek aan geld voor deze geweldige tools, maar ik denk dat meer leekrachten dit als een probleem zien. Gelukkig was er ook nog goed nieuws en dat kwam gewoon uit Nederland. Het goede nieuws is een site waar je zelf aan de slag kunt met het maken van virtual reality. De site diy-virtualreality.nl geeft je een tool waar je een VR wereld kunt maken. Ik heb een account aangevraagd, die is gratis en binnenkort zal ik er over schrijven. Voorlopig moet je het doen met de omschrijving van de makers.

`Do It Yourself Virtual Reality is een website waar resultaten van workshops ‘zelf virtual reality maken’ op worden gepresenteerd. Op de website zijn meerdere ‘galleries’ te bekijken, die bij verschillende projecten horen.
Virtual reality wil in ons geval zeggen: bewerkte 360 graden foto’s met audio. De foto’s zijn te bekijken op iedere computer of smartphone, maar de beste beleving heb je als je je telefoon in een Google Cardboard stopt en een koptelefoon opzet.
Je staat dan midden in het kunstwerk van een van de deelnemers en hoort de soundtrack die daarbij hoort.
Af en toe verschijnt er een pijl in beeld. Als je daar wat langer naar kijkt loop je vanzelf door naar de volgende foto! Iedere foto is een nieuwe wereld met het eigen verhaal van een andere deelnemer.`

Veel VRustratie dus deze week maar met een beetje licht. Ik hoop dat er nog meer Nederlandse VR enthousiastelingen zijn die ons leerkrachten een mogelijkheid bieden om lesstof te maken. Natuurlijk willen we er wel voor betalen, maar het onderwijs is geen goudmijn, ook niet een virtuele goudmijn.