Gear VR de tool voor het onderwijs?

Een paar maanden geleden kocht ik de Samsung S7 en kreeg ik als promotie de Gear VR er gratis bij. De bril van Samsung kost normaal ronde de 100 Euro en wordt toch wel gezien als een van de beste brillen voor virtual reality die gebruik maakt van een smartphone. In combinatie van het nieuwe toptoestel leek mij dit een mooie aanvulling op de VR-brillen die ik al had.

Apps voor Gear VR

Bij binnenkomst meteen de installatie gedaan en op zoek naar mooie apps. Ik was al gewaarschuwd voor de weinige apps voor het onderwijs, maar ik had er wel vertrouwen in dat het zou veranderen. Streetview is aanwezig, Titans of Space, InMind VR, Star Chart VR, Jaunt VR, VRse en Littlstar VR kende ik ook al via de Playstore. Daarvoor hoefde ik de Gear VR dus niet te hebben. De Streetview app is hier zelfs ronduit irritant met de onlogische besturing. De beeldkwaliteit was wel duidelijk beter en het draagcomfort ook. Verder waren er niet overdreven veel apps voor het onderwijs te krijgen.

Gelukkig kwam daar al snel verbetering in. De ontwikkelaars zaten niet stil en in de Store kwamen diverse museumachtige ervaringen zoals Woofbert VR, Neon Museum, Gyeongju VR museum en Okyeonjungsa VR museum. Hoewel niet de namen die je misschien verwacht of op had gehoopt maar behoorlijke apps waar je voldoende te zien krijgt. Ook im360VR kwam met een mooie app met prachtige 360 graden video en Flickr VR geeft je goede 360 graden foto's van locaties over de hele wereld. In Terraco VR wordt je meegenomen naar de tijd van de Romeinen, maar de app vond ik een beetje saai. Er komen updates waarin je ook de oude steden van Cordoba en Cartagena kunt gaan zien, dus wellicht straks een waar pareltje. Heb je spanning als je voor grote groepen moet spreken dan kun je oefenen met BeFearless van Samsung. Toch moet ik zeggen dat ik snel was uitgekeken op het onderwijsaanbod voor de Gear VR. De bril bleef geregeld dus in de la liggen.

Deze week kwam daar weer verandering in. Ik zag een paar mooie aankondigingen op onderwijsgebied. Unimersiv kwam met een gratis app voor de Gear en die moest even bekeken worden. Zij zijn namelijk behoorlijk fanatiek met VR voor onderwijs en hebben ook een mooie app in de Playstore staan. De app stelde zeker niet teleur. Je kunt in de app een bezoek brengen aan de ISS, Stongehenge en het menselijk lichaam. De tour wordt gegeven door een Engelstalige gids en je krijgt mooie dingen te zien. Misschien niet zo spectaculair als sommige betaalde apps, maar absoluut de moeite waard om te bekijken. Verder kwam ook Discovr Egypt: King Tut's Tomb in de Store en Mars is a real place  en kwam ik ook nog RCSI Medical Training Sim, Experience Mecca, Window to the World, The body VR, The Night cafe: An immersive Tribute to Van Gogh, Nomads en VRinOR tegen. Een heleboel apps die in het onderwijs op een of andere manier kunnen worden ingezet. 

Niet voor het basisonderwijs

De Samsung Gear VR heb ik nog niet meegebracht naar school, want de meeste apps zijn niet echt geschikt voor het primair onderwijs. Dat is ook niet zo gek want Samsung heeft beslist dat de bril voor 13 jaar en ouder is. Niemand die kan vertellen waarom, maar ook bij elke app staat een 13+ waarschuwing. Zo kan ik Titans of Space in de Playstore vinden zonder waarschuwing, maar in de Oculus Store met waarschuwing. Als ik de app op de S7 zet en hem bekijk met een "gewone" VR bril is er niks aan de hand, maar in de Gear VR zou hij schadelijk zijn voor de jonge kijkers? Dezelfde app, dezelfde telefoon, maar andere bril........

Vreemd vond ik het dus dat Samsung met een voorleesapp komt voor virtual reality. Voorlezen is goed voor iedereen, maar er wordt geloof ik niet veel meer voorgelezen aan kinderen boven de 13 jaar. Wellicht is de Gear VR niet schadelijk meer als die app uitkomt? Ik weet het eigenlijk niet meer. Ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid komt omtrent de leeftijdswaarschuwing, want de bril gebruiken in de klas zonder ongeruste ouders is er nu niet echt bij.

Is de Gear VR de bril voor het onderwijs? Nu nog niet, maar voor scholen die een Rift of Vive niet kunnen betalen, zeker een geweldig alternatief. Ik denk dat de hoeveelheid apps razendsnel zal groeien en daarmee ook de mogelijkheden. Hopelijk komen er ook Nederlandse ontwikkelaars met apps die de Nederlandse taal ondersteunen. Ik ben er in ieder geval thuis al blij mee en vermaak me prima met het testen van apps en het reizen door de virtuele wereld.