zaterdag, november 25, 2017

Het is alweer een tijdje geleden dat er een update is geweest op virtual reality gebied. De maanden mei en juni zijn toch altijd weer drukke maanden op school, dus de blik was meer gericht op de klas en school dan door de vr-bril. Deze week was er wel weer veel virtual reality en augmented reality nieuws. 

Albert Heijn

Het eerste nieuws is misschien wel het leukste qua laagdrempeligheid. Albert Heijn begint aanstaande maandag met een nieuwe spaaractie, namelijk het sparen van dinosaurus kaarten. Een aantal kaarten bevat een extra laagje dat tot leven komt door de telefoon er op te richten met behulp van een speciale app. De dino's komen tot leven en kunnen zo door je woonkamer lopen. De gescande kaarten kun je daarnaast ook nog door je virtual reality bril bekijken waar Freek Vonk je meeneemt in deze bijzondere wereld. Heb je geen vr-bril dan biedt AH je ook nog twee brillen aan voor erg schappelijke prijzen. De kartonnen versie zal voor € 2,49, terwijl de plastic versie voor € 6,49 over de toonbank zal gaan. De app die je nodig hebt voor deze actie vind je in de Playstore en in de Appstore

Sketchfab

In een eerder blog schreef ik al over de vr mogelijkheden van Sketchfab. Daar is deze week weer een leuke mogelijkheid bijgekomen, namelijk het etaleren van je eigen Instagram foto's in een virtueel museum. Heb je altijd je eigen foto's willen tentoonstellen, dan is dit je kans. Maak een verbinding met je Instagram account en bekijk je eigen afdeling in een virtueel museum. Mijn eerste poging kun je onder aan deblog bekijken.

Thinglink VR

Een paar weken geleden uitte ik mijn ongenoegen over de prijs van Thinglink VR. Voor 500 dollar per jaar zie ik weinig leerkrachten gebruik maken van deze mooie tool. Toch heb ik gebruik gemaakt van de beta tester mogelijkheid. De Tool is inderdaad erg mooi en simpel in gebruik. Je maakt van een 360 graden foto vrij eenvoudig een interactieve vr ervaring. Helaas is de uitvoering alles behalve geweldig. In Cardboard mode zie je nog steeds de url balk en dat verpest de foto behoorlijk. Ook starten toegevoegde video's niet zoals bedoeld. Er is dus nog veel werk aan de winkel voor de makers. Zeker als het 500 dollar moet aan kosten.

Holobuilder

Al vele weken staat bij mijn favorieten Holobuilder.com. Deze tool is vergelijkbaar met Thinglink, want je kunt er interactieve 360 graden foto's mee maken. De insteek is alleen niet het onderwijs maar de bouwwereld. Ik heb er helaas nog geen tijd voor gehad om hem uit te proberen, maar collega Jeroen Gennep had dat wel en zijn interactieve photosphere mag er zijn. Ben je dus op zoek naar een mooie vr builder dan kan ik deze zeker aanraden. Binnenkort zal ik mijn eigen test in het blog gooien.

Rest mij allen deze geweldige tentoonstelling nog een keer te noemen. Enjoy :)

 

 

Instamuseum for @jasperbloemsma by jasperbloemsma on Sketchfab

 

 

Een paar maanden geleden kocht ik de Samsung S7 en kreeg ik als promotie de Gear VR er gratis bij. De bril van Samsung kost normaal ronde de 100 Euro en wordt toch wel gezien als een van de beste brillen voor virtual reality die gebruik maakt van een smartphone. In combinatie van het nieuwe toptoestel leek mij dit een mooie aanvulling op de VR-brillen die ik al had.

Apps voor Gear VR

Bij binnenkomst meteen de installatie gedaan en op zoek naar mooie apps. Ik was al gewaarschuwd voor de weinige apps voor het onderwijs, maar ik had er wel vertrouwen in dat het zou veranderen. Streetview is aanwezig, Titans of Space, InMind VR, Star Chart VR, Jaunt VR, VRse en Littlstar VR kende ik ook al via de Playstore. Daarvoor hoefde ik de Gear VR dus niet te hebben. De Streetview app is hier zelfs ronduit irritant met de onlogische besturing. De beeldkwaliteit was wel duidelijk beter en het draagcomfort ook. Verder waren er niet overdreven veel apps voor het onderwijs te krijgen.

Gelukkig kwam daar al snel verbetering in. De ontwikkelaars zaten niet stil en in de Store kwamen diverse museumachtige ervaringen zoals Woofbert VR, Neon Museum, Gyeongju VR museum en Okyeonjungsa VR museum. Hoewel niet de namen die je misschien verwacht of op had gehoopt maar behoorlijke apps waar je voldoende te zien krijgt. Ook im360VR kwam met een mooie app met prachtige 360 graden video en Flickr VR geeft je goede 360 graden foto's van locaties over de hele wereld. In Terraco VR wordt je meegenomen naar de tijd van de Romeinen, maar de app vond ik een beetje saai. Er komen updates waarin je ook de oude steden van Cordoba en Cartagena kunt gaan zien, dus wellicht straks een waar pareltje. Heb je spanning als je voor grote groepen moet spreken dan kun je oefenen met BeFearless van Samsung. Toch moet ik zeggen dat ik snel was uitgekeken op het onderwijsaanbod voor de Gear VR. De bril bleef geregeld dus in de la liggen.

Deze week kwam daar weer verandering in. Ik zag een paar mooie aankondigingen op onderwijsgebied. Unimersiv kwam met een gratis app voor de Gear en die moest even bekeken worden. Zij zijn namelijk behoorlijk fanatiek met VR voor onderwijs en hebben ook een mooie app in de Playstore staan. De app stelde zeker niet teleur. Je kunt in de app een bezoek brengen aan de ISS, Stongehenge en het menselijk lichaam. De tour wordt gegeven door een Engelstalige gids en je krijgt mooie dingen te zien. Misschien niet zo spectaculair als sommige betaalde apps, maar absoluut de moeite waard om te bekijken. Verder kwam ook Discovr Egypt: King Tut's Tomb in de Store en Mars is a real place  en kwam ik ook nog RCSI Medical Training Sim, Experience Mecca, Window to the World, The body VR, The Night cafe: An immersive Tribute to Van Gogh, Nomads en VRinOR tegen. Een heleboel apps die in het onderwijs op een of andere manier kunnen worden ingezet. 

Niet voor het basisonderwijs

De Samsung Gear VR heb ik nog niet meegebracht naar school, want de meeste apps zijn niet echt geschikt voor het primair onderwijs. Dat is ook niet zo gek want Samsung heeft beslist dat de bril voor 13 jaar en ouder is. Niemand die kan vertellen waarom, maar ook bij elke app staat een 13+ waarschuwing. Zo kan ik Titans of Space in de Playstore vinden zonder waarschuwing, maar in de Oculus Store met waarschuwing. Als ik de app op de S7 zet en hem bekijk met een "gewone" VR bril is er niks aan de hand, maar in de Gear VR zou hij schadelijk zijn voor de jonge kijkers? Dezelfde app, dezelfde telefoon, maar andere bril........

Vreemd vond ik het dus dat Samsung met een voorleesapp komt voor virtual reality. Voorlezen is goed voor iedereen, maar er wordt geloof ik niet veel meer voorgelezen aan kinderen boven de 13 jaar. Wellicht is de Gear VR niet schadelijk meer als die app uitkomt? Ik weet het eigenlijk niet meer. Ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid komt omtrent de leeftijdswaarschuwing, want de bril gebruiken in de klas zonder ongeruste ouders is er nu niet echt bij.

Is de Gear VR de bril voor het onderwijs? Nu nog niet, maar voor scholen die een Rift of Vive niet kunnen betalen, zeker een geweldig alternatief. Ik denk dat de hoeveelheid apps razendsnel zal groeien en daarmee ook de mogelijkheden. Hopelijk komen er ook Nederlandse ontwikkelaars met apps die de Nederlandse taal ondersteunen. Ik ben er in ieder geval thuis al blij mee en vermaak me prima met het testen van apps en het reizen door de virtuele wereld.

3d scanners

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe gadgets, ondanks dat mijn budget eigenlijk al op is volgens mijn vrouw. Twee maanden gekleden kwam ik een geweldige 3d scanner tegen die je zo op je IPad kon vastmaken. Op deze manier kun je supermakkelijk 3d modellen maken van je omgeving. Met een 3d printer erbij lijkt me dat een gouden combinatie. Van de prijs schrok ik ook niet echt, dus die ging op mijn wensenlijstje. Mijn verjaardag duurt nog even en kerst nog langer, dus in de tussentijd even verder zoeken. In die zoektocht kwam ik de een leuke app tegen die beweert dat je met je telefoon ook prima 3d scan kunt maken. De mensen van SmartMobilevision hebben de app 3dscann gemaakt voor Android telefoons. Gratis en voor niks, dus zeker de moeite waard om te proberen.

3dScann

Ik heb jaar geleden al eens 3d spinaroundfoto's gemaakt met photosynth dus ik was bekend met het principe dat de 3dscan app gebruikt voor een 3d model. Je maakt een heleboel foto's van een object terwijl je er omheen loopt. Dit moet steeds van dezelfde afstand en hoogte voor het beste resultaat. Ook moet je ervoor zorgen dat het licht overal hetzelfde is. Een scan buiten maken is daarvoor ook aan te bevelen. Binnen krijg je vreemde schaduwen te zien op je object. Een hoge standaard is ook fijn, die had ik niet, dus zere knieën van het gehurkte fotograferen. Je maakt ongeveer 30 foto's van een object of meer en daarna doet de app het werk. Ik was blij verrast door het resultaat. Om het resultaat dan te kunnen delen, kun je hem uploaden naar Sketchfab. Deze site staat vol met 3d modellen en scans en het mooie is dat zij sinds kort ook een VR knop hebben toegevoegd. Elk model is dus te bekijken met de VR bril. Mijn eerste model is uiteraard niet zo spectaculair als die van de de pro's, maar ik deel hem hieronder toch maar even. Kijk daarna op de site verder voor het echte werk.

 

De 3d scanner laat voorlopig nog wel even op zich wachten, maar dit is een goedkope en prima alternatief om eens het 3d scannen te oefenen. Ondertussen kan ik ook leuke toepassingen gaan bedenken voor in de klas

Terracotta soldaat by jasperbloemsma on Sketchfab

Zoals jullie weten komt er op dit blog vaak een positief geluid met betrekking tot virtual reality. Het is wat mij betreft ook nog steeds een veelbelovend medium voor het onderwijs. Samen met augmented reality zorgt virtual reality er straks voor dat het onderwijs er waarschijnlijk heel anders uitziet over een aantal jaren. Voordat het zover is moeten er nog wel wat hordes genomen worden. Natuurlijk gaat het dan over hardware (voldoende goede telefoons in de klas) en voldoende vr brillen om de les goed te laten lopen, maar ook de software kant heeft nog flinke stappen te maken. Met de komst van Nearpod VR en Thinglink VR hoopte ik dat we een behoorlijk eind de goede kant op zouden gaan, maar ik ben toch teleurgesteld ondanks dat het geweldige producten zijn. De teleurstelling komt vooral door de hoge prijs die betaald moet worden voor het gebruik van de software.

Nearpod VR

Ik schreef eerder al een blog over Nearpod VR. Nearpod is een mooie tool voor het onderwijs, zeker in een 1:1 omgeving. De VR mogelijkheid is niet gratis helaas en het steeds wisselen van vr bril naar zonder vr bril lijkt mij niet echt geweldig. De prijs die betaald moet worden voor de VR mogelijkheid is mijn inziens het niet waard als je de andere mogelijkheden van Nearpod niet gaat gebruiken. Doe je dat wel dan heb je een mooie bonus erbij gekregen. Mijn school doet dat niet, dus Nearpod VR zal niet mijn oplossing zijn.

Thinglink VR

Een paar weken geleden meldde ik al dat Thinglink ook met een 360 graden oplossing zou komen. Ik had in diezelfde week ook contact met iemand van Thinglink en de plannen zorgden voor veel enthousiasme van mijn kant. Deze week was het eindelijk zo ver. Thinglink kwam met een educatieve VR app. Tot mijn verbazing was het een app alleen voor IOS. Hoewel dit wel vaker het geval is bij app ontwikkelaars is het wel vreemd in mijn ogen dat het VR platform, Android, niet gelijktijdig aan de beurt is. De app geeft je voor €4,99 een aantal VR lessen voor de Iphone en IPad. Ik heb de app nog niet aangeschaft bij gebrek aan een Iphone. VR op de IPad bestaat in mijn ogen niet, VR beleef je met een bril op. Natuurlijk is dit een persoonlijke keuze.

Vandaag kwam Thinglink met het tweede deel van de VR software. De 360 VR Editor belooft de gebruiker zelf gemaakte VR content. Jij kunt met photospheres aan de slag en die aanvullen met audio, video en/of teksten. Dit lijkt mij geweldig. Je kunt rondleidingen maken met allerlei extra informatie. De kinderen kunnen wisselen tussen omgevingen en de extra informatie op verschillende manieren tot zich nemen. Het geheel is in 360 graden om je heen en dat levert waarschijnlijk spectaculaire leermomenten op. Ik zocht al direct naar de  ´account maken´ knop toen ik het verdienmodel vond. Ik ben dus bang dat ik geen volgende blog over de werking van de software kan schrijven, want de makers willen graag $500 per school, per jaar zien voor het gebruik van de lessenmaker. 

Licht aan het einde van de tunnel?

Oke, misschien ligt het aan mij en het gebrek aan geld voor deze geweldige tools, maar ik denk dat meer leekrachten dit als een probleem zien. Gelukkig was er ook nog goed nieuws en dat kwam gewoon uit Nederland. Het goede nieuws is een site waar je zelf aan de slag kunt met het maken van virtual reality. De site diy-virtualreality.nl geeft je een tool waar je een VR wereld kunt maken. Ik heb een account aangevraagd, die is gratis en binnenkort zal ik er over schrijven. Voorlopig moet je het doen met de omschrijving van de makers.

`Do It Yourself Virtual Reality is een website waar resultaten van workshops ‘zelf virtual reality maken’ op worden gepresenteerd. Op de website zijn meerdere ‘galleries’ te bekijken, die bij verschillende projecten horen.
Virtual reality wil in ons geval zeggen: bewerkte 360 graden foto’s met audio. De foto’s zijn te bekijken op iedere computer of smartphone, maar de beste beleving heb je als je je telefoon in een Google Cardboard stopt en een koptelefoon opzet.
Je staat dan midden in het kunstwerk van een van de deelnemers en hoort de soundtrack die daarbij hoort.
Af en toe verschijnt er een pijl in beeld. Als je daar wat langer naar kijkt loop je vanzelf door naar de volgende foto! Iedere foto is een nieuwe wereld met het eigen verhaal van een andere deelnemer.`

Veel VRustratie dus deze week maar met een beetje licht. Ik hoop dat er nog meer Nederlandse VR enthousiastelingen zijn die ons leerkrachten een mogelijkheid bieden om lesstof te maken. Natuurlijk willen we er wel voor betalen, maar het onderwijs is geen goudmijn, ook niet een virtuele goudmijn.

 

Augmented reality

Het is alweer een goede maand geleden dat ik een blog schreef voor de site. De laatste weken lag de focus op de klas en heb ik weinig tijd gehad om dingen te beschrijven. Dat betekent niet dat ik helemaal stil heb gezeten. Ik ben druk bezig geweest met het uitproberen van augmented reality. Met Blippar en Aurasma was ik druk geweest, maar daarnaast ben ik ook aan de slag gegaan met Wakingapp. Deze leek mij fantastisch om te gebruiken, maar deze vereist een stukje software voor op de computer en die software kwam niet door de veiligheidscheck van de virusscanner. Ik heb daar een melding van gedaan bij de makers, maar geen reactie terug gekregen. Deze laat ik dus maar links liggen.

 

 

 

Verder deed ik een oproep op Twitter voor een leuke cursus augmented reality, want ik zou graag wat verder komen met het hele gebeuren zonder alles zelf uit te zoeken. Het aanbod is schaars, maar er waren reacties die misschien straks wat opleveren. Ik hoop daar gauw meer over te kunnen vertellen. 

Virtual reality

Op het gebied van virtual reality staan er leuke dingen op het programma. Met Don Zuiderman heb ik een afspraak gemaakt voor een podcast over VR en staat er een leuke meeting gepland met 20 andere enthousiaste leerkrachten om onder het genot van een pizza eens te gaan brainstormen over VR. Dat idee komt van Don en Pauline Maas  en daar kan ik persoonlijk erg naar uitzien. Met een collega in Enschede ga ik ook gauw een keer om de tafel om te kijken hoe we de 360 graden camera in kunnen gaan zetten in de klas. Erg fijn dat er binnen de stichting meer enthousiaste leerkrachten rondlopen die in de weer zijn met VR toepassingen.

Het leukste deze maand was wel het bezoek van Zapp weekjournaal. Zij kwamen een les filmen die ik gaf aan een klas die voor het eerst in aanraking kwamen met virtual reality. De les ging door het filmen uiteraard anders dan normaal, maar het was een geweldige ervaring voor de klas en mijzelf. De reactie van de kinderen waren geweldig en ze konden goed reflecteren op het gebruik van VR in de klas. Heb je de uitzending gemist? Hier kijk je hem terug.

Deze week heb ik een lijst met ideeën ingestuurd voor VR toepassingen naar Robin de Lange. Het waren zomaar onderwerpen waaraan ik dacht dat ze wel heel goed te gebruiken waren in de klas. Van groep 1 tot en met groep 8, van rekenen tot verkeer. Geen idee of het haalbaar is om te maken, misschien dat iemand het ook al een keer bedacht heeft, maar wie niet waag die niet wint. Hij heeft er als VR onderzoeker er meer kijk op dan ik en ik ben heel benieuwd wat hij van de suggesties vindt. 

Een maand AR en VR in het kort. Veel leuke dingen in het verschiet en straks 2 weken meivakantie waar we weer lekker aan het experimenteren kunnen.

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section