donderdag, juni 22, 2017

Eerder deze week schreef ik al een bericht over mijn eerste ervaringen met augmented reality en had ik al beloofd dat ik een paar extra berichten zou schrijven. Vandaag is de blog over Blippar aan de beurt. Blippar is namelijk een programma waar je zelf AR content kunt maken (lees de vorige blog even als je geen idee hebt wat dat betekent). Iets wat helemaal niet moeilijk blijkt te zijn en waar je leuke resultaten mee kunt boeken.

Het begin

Even aanmelden bij Blippar en beginnen zit er niet in, maar dat wist ik nog niet toen ik een Tweet van Karin Winters voorbij zag komen over het programma. Het ging dus op de todo lijst en een paar dagen later moest ik nog een paar dagen wachten voor ik aan de slag kon. Ongeduldig als ik ben, begon ik maar met Aurasma. Een soortgelijk programma met goede recensies. De app van Aurasma is inderdaad mooi, maar de browsertool is onduidelijk en het synchroniseren van computer naar app liep voor geen meter. Hulp van de helpdesk hoef je niet te verwachten, want een week later nog geen reactie gekregen op een paar eenvoudige vragen. Op Aurasma kom ik later nog terug, maar ondertussen had ik een inlog gekregen voor Blippar. Maandag ben ik aan de slag gegaan en ik was meteen verkocht.

Veel opties

De mogelijkheden van Blippar werden prachtig uitgelegd in een tiental instructievideo's die ik kan aanraden want er zijn nogal wat opties en knoppen in de tool. Het programma is niet moeilijk, maar wel wat overweldigend. Inmiddels had ik al behoorlijk wat ideeën in mijn hoofd en was het lastig kiezen waar ik ging beginnen. 

Tweede Wereldoorlog

De tijd van herdenken en vieren komt er weer aan en het leek me dan ook goed idee om een project te starten over dit onderwerp. Dat begint met afbeeldingen zoeken die typerend zijn voor die tijd. Rechtenvrij uiteraard, want het moet gedeeld worden over het www. Dat maakt het al wat lastiger. Dan moeten er geschikte filmpjes gezocht worden en daarvoor ga je als basisschool docent al gauw richting SchoolTV. De twee moeten gecombineerd worden in Blippar. De foto wordt de marker die je moet scannen en het filmpje moet daarachter verstopt worden. Ik had al een test gedaan met andere filmpjes dus het mag geen probleem zijn. Helaas was het wel een probleem. Jammer genoeg werd dat pas uren later duidelijk. SchoolTV heeft een site die soms werkt, maar vaak niet. In Android weigert hij dienst, in IOS hapert hij vooral en ook op laptop werken niet alle browsers. Al het werk voor niks.........project richting prullenbak.

Een nieuwe start

Vandaag ben ik opnieuw begonnen. Klein en geen project, gewoon een voorbeeld om jullie te laten zien hoe een Blip eruit kan zien. Met een bestaande poster van Meestertim.nl en een eigen uitlegvideo over hetzelfde onderwerp een begin gemaakt. De poster scan je en dan komt er een filmpje en een oefening tevoorschijn door middel van twee actieknoppen (klik op de knop om hem te laten werken). Eenvoudig maar doeltreffend. Jullie kunnen het zelf uitproberen. Download de poster (en print hem of open hem op de computer) en gebruik de blippar app om de poster te scannen. In de instellingen van de app voer je code 65216 in om de poster te activeren. Ik hoop dat het lukt, anders even roepen. Hij is getest op 3 verschillende apparaten, door twee mensen,  dus het zou moeten werken.

Tweede voorbeeld

Het vorige voorbeeld was in 10 minuten gemaakt, dus ik heb ook nog een tweede voorbeeld gemaakt. Al iets uitgebreider dan de vorige. Ik heb een foto gebruikt van een dierentuinbezoek. Daaraan heb ik een filmpje, een informatiepagina en een fotoalbum gekoppeld die tevoorschijn komen als je de foto scant. Er verschijnen dan weer actieknoppen. Die werken als je er op drukt. De code die je daarvoor nodig hebt is 65226. Open de link naar de foto op een laptop en scan hem met je telefoon. Werkt prima om te testen. Uiteraard kun je hem ook ophangen in de klas en de kinderen de boel laten ontdekken.

Ik ben overtuigd dat AR heel veel te bieden heeft. Dit zijn eigenlijk hele simpele voorbeelden. The sky is the limit en jouw creativiteit is de maatstaf. Het enige vervelende is het vinden van goede en bruikbare filmpjes als je die nodig hebt. Misschien dat SchoolTV nog met de tijd meegaat en browseronafhankelijk wordt. Anders met de kids zelf filmpjes maken, misschien wel veel leuker ook.

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Proberen dus en stuur een berichtje via Twitter of via de mail. Have fun

 

Van VR naar AR

De laatste tijd zat ik geregeld met de virtual reality bril op om apps te proberen, 360 graden video's te bekijken of door middel van photospheres mooie plekken van de wereld  ontdekken. Daar heb ik ook absoluut nog geen genoeg van, binnenkort komt er ook een Gear VR de woonkamer in en opent zich een hele rij nieuwe mogelijkheden. Toch was er nog iets wat steeds harder om mijn aandacht schreeuwde en dat is het broertje van virtual reality, namelijk augmented reality. Sommige mensen noemen het zelfs de grote broer, omdat het meer mogelijkheden zou hebben in de toekomst. Augmented reality zou je kunnen vertalen naar toegevoegde of verrijkte werkelijkheid. Je begeeft je gewoon in je normale omgeving, maar je ziet meer dan normaal. Op de computer worden tekst, foto's, filmpjes of animaties toegevoegd die zichtbaar worden als jij ze met een speciale bril of app bekijkt. De toegevoegde elementen reageren op degene die ze bekijkt. Het geheel kan dus heel interactief zijn.

Een bril speciaal voor augemented reality is de Hololens van Microsoft. Door middel van de Hololens kan sport kijken ineens heel anders worden.

En het bedrijf Magic Leap laat in dit filmpje zien wat er in de nabije toekomst allemaal mogelijk kan zijn

Helaas duurt het nog wel even voordat dit soort zaken echt de woonkamer in zullen knallen, want het echt nog in de ontwikkelingsfase. Toch is augmented reality geen toekomstmuziek want er zijn al veel mensen die gebruik maken van de mogelijkheden. Zijn er dan ook onderwijstoepassingen?

Leuke AR apps

Kleurplaten die tot leven komen door middel van een app ken je misschien wel. Met Quiver kun je 2d tekeningen tot leven laten komen en iedereen de (eerste keer) verbazen. De kleurplaat is de "marker" die ervoor zorgt dat er een actie wordt ondernomen. De app herkent de kleurplaat en zo werkt het ook bij andere AR toepassingen. Je hebt dus een camera en een marker nodig om de verrijkte werkelijkheid te kunnen zien. Zonder marker, geen actie, dus niet alle kleurplaten gaan tot leven komen.

Een andere gave app is Spacecraft 3D. Deze app laat bijzondere ruimtevaartuigen tevoorschijn komen in je woonkamer en je kunt ze zelf besturen. Een heel bijzonder gezicht om de Marsrover tussen je planten te zien staan. Met de app en een geprinte marker waan jij je toch een beetje op een andere planeet. Leg de marker in een zandbak om het een extra buitenaards tintje te geven.

De app isolarsystemAR geeft een exta dimensie aan het boek iZonnestelsel. Zelf nog niet getest maar het ziet er leuk uit en zeker de moeite om eens te proberen. Later zag ik ook dat er boeken zijn met AR apps voor iDinosaurAR / iDinosaurAR extra en iCarltonAR. Voor de echt dinofan een echte must lijkt me.

LandscapAR maakt van schetsen unieke eilandjes in de app. Jij schets de omtrek van een eiland met daarin hoogtelijnen en de app laat jou je eilandje zien. Niet echt spectaculair maar wel leuk om iets zelf te maken in plaats van te printen.

In Anatomy 4D kun je door middel van geprinte werkbladen bepaalde delen van het lichaam om een bijzondere manier bekijken. Al ben ik bang dat als dit T-shirt op de markt komt, deze app snel vergeten is.

Zelf aan de slag met AR

Een kleurplaat is niet echt creatief en de andere apps zijn mooi, maar je bent slechts toeschouwer. Leuker vind ik het om zelf iets te maken. Met VR ben ik druk met 360 graden foto's maken, maar een echte virtuele wereld maken is helaas niet aan mij besteed, hoewel ik dankzij InstaVR wel mijn eigen VR app heb kunnen maken. Het mooie van AR is dat je wel zelf dingen kunt maken en dat best veel mogelijkheden hebt om creatief te zijn met deze technologie. Ik ben de afgelopen week druk geweest om te experimenteren met Blippar en Aurasma. Met beide programma's kun je zelf markers maken (een foto bijvoorbeeld) en daar acties aan toevoegen. Met behulp van de bijbehorende apps kun je die acties dan weer zien. Zo is het canvas met foto's van mijn zoon een marker geworden. Door de telefoon er op te richten krijg je een koprol filmpje te zien van hem.

In een volgende blog zal ik ingaan op Blippar en Aurasma, want daar zie ik best wel mogelijkheden in. Wat te denken van een kunstproject, waarin de tekeningen van de kinderen markers zijn voor het verhaal achter de tekening. Tekening + presentatie gemaakt door de leerling. Geweldig voor een expositie voor de ouders lijkt me. 

Maak van allerlei posters in de school markers en geef de kinderen wat te ontdekken. Geschikt voor woordenschat, zaakvakken, taal of rekenen. Schoolboeken die markers zijn voor een videorecensie of een poster waar een een mooi verhaal achter verstopt zit.

3d scanner

Wil je nog een stapje verder gaan in het zelf maken van AR content dan ga je aan de slag met een 3d scanner zoals deze. Met het 3d model kun je bijvoorbeeld ruimtes gaan inrichten met behulp van AR  en daar eindigt het vast niet. Google is bezig met project Tango en Lenovo maakt daarbij horende producten. Net als VR gaan de ontwikkelingen supersnel op dit moment.

AR en VR hebben mijn volle aandacht. Ik vind het geweldig om deze nieuwe mogelijkheden te ontdekken en daar waar mogelijk zelf dingen te creëren voor gebruik in de klas. Het onderwijs kan er zomaar 360 graden anders uitzien volgend jaar.

 

 

 

Chaos in de andere reality

In den beginne was er (bijna) niks en dat was eigenlijk wel lekker overzichtelijk. Een paar apps, enkele 360 graden video's en wat pioniers. Inmiddels schieten de VR bedrijven en mogelijkheden uit de grond alsof het niet op kan. Elke dag zie ik nieuwe games, vr brillen, platforms en toepassingen. Het is bijna niet bij te houden, want iedereen wil een stukje van de taart. Zo kwamen tijdens het Mobile World Congress in Barcelona grote spelers als LG en Samsung met nieuwe telefoons, vr brillen en 360 graden camera's. Vooral die van Samsung lijken goed te worden ontvangen. Maar nu iedereen ineens meedoet is het een beetje chaos geworden in die andere realiteit. Tijd om een poging te wagen om wat orde te scheppen, tenminste zo ver mogelijk.

YouTube

YouTube staat vol met 360 graden video's, maar vind de goede maar eens. Je hebt talloze apps met video's, maar welke is de beste? De BBC kwam deze week met een hele mooie 360 graden video van de grootste dino. Ingesproken door grootheid Sir David Attenborough geven ze een korte maar duidelijke kijk in de 360 graden toekomst voor virtual reality in het onderwijs. Ook Discovery heeft prachtige 360 graden video's gemaakt en die zijn absoluut de moeite waard om te bekijken, maar er zijn er veel meer die je in de klas zou kunnen gebruiken. Ik heb geprobeerd een start te maken met het verzamelen van bruikbare video's. De lijst Virtual Reality in Education heeft al een heleboel video's die voor verschillende vakken geschikt zijn volgens mij, maar ik zal de lijst gaande weg aanvullen.

 

Yurls

In de YouTube lijst staat alles door elkaar in volgorde van populariteit en zul je nog steeds moeten zoeken naar de juiste video. Om jullie tijd te besparen heb ik contactgezocht met Ina Beltman die al een mooie Yurlspagina heeft voor virtual reality in het onderwijs. Zij gaat kijken of de filmpjes niet beter te rangschikken zijn per vakgebied. Daar blijft het hopelijk niet bij, want we zien wel meer mogelijkheden tot samenwerken. Blijf dus mijn blog volgen en kijk op deYurls voor virtual reality voor mooie apps en video's.

Je hebt een VR-bril in de klas, maar weet nog niet zo goed wat je er mee moet gaan doen. In deze blog wil ik je een aantal ideeën geven wat jij, maar ook de kinderen zouden kunnen gaan doen om de VR-bril nuttig te gebruiken buiten de gebruikelijke apps om. Het enige wat je nodig hebt is de bril en een camera. De camera van een smartphone is voldoende, maar het kan ook met een gewone camera en het meest eenvoudige is natuurlijk dat je een 360graden camera (zoals de Ricoh Theta S) hebt. Ik heb een tijd geleden deze blog geschreven over 360 graden fotografie. Hier staan ook een aantal voorbeelden die ik heb gemaakt met de telefoon en de gewone camera.

Mijn ideeën top 10 :

1. Maak met  camera foto's van de route voor het praktisch verkeersexamen. In Enschede doen vele kinderen een examen op de fiets door de wijk. Die route heeft een aantal plekken waar de kinderen goed moeten opletten. Maak een foto waar je verkeersborden of gevaarlijke plekken goed kunt zien. Laat de foto zien op het digibord met behulp van bijvoorbeeld Round.me of een echte tour met Vrapp.co. Zet hotspots (in maart komt Thinglink ook met een VR oplossing) met uitleg in de foto, zodat de kinderen weten welke verkeersborden ze tegen kunnen komen. Laat de kinderen rondkijken in de VR-bril zodat ze de situatie goed kunnen inschatten straks. Heb je een 360 graden camera? Neem dan de hele route op. Regel een oude spinbike en zet de kinderen met VR-bril op de bike. Ze kunnen de route vast gaan fietsen. Hoe levensecht wil je het krijgen? Ik denk dat je een geweldige voorbereiding hebt in de klas. 

2. Laat de kinderen bij een museumbezoek, schoolreis of excursie 360 graden foto's maken. Op school kunnen ze een 360 graden tour maken. Voeg hotspots toe aan de foto's zodat ze het geleerde kunnen doorvertellen. Deel de tour de met de ouders via de website, zodat die meteen weten wat de kinderen hebben gezien of gedaan. Houd je een expositie? Ze ouders de VR-bril op en laat ze de excursie beleven. Absoluut een succes.

3. Een spreekbeurt oefenen thuis is toch anders dan hem houden in de klas. Dat kan anders met de VR-bril. Neem de klas op met een 360 graden camera zoals ze zouden zitten bij een spreekbeurt. Even een kwartiertje raar, maar met de gedeelde video kan een kind met de VR-bril op oefenen alsof ze voor de klas staat. Dat maakt het toch even wat echter.

4. Tellen in de onderbouw is leuk, maar misschien nog wel leuker als je een 360 graden foto van de klas maakt, waar je een aantal zaken hebt neergezet. Tien gekleurde badeenden bijvoorbeeld. Laat de kinderen zoeken met de bril en tellen. Iets grappigs verstoppen in de klas kan ook. Zet 5 blauwe objecten in de klas en laat de kinderen ze benomen terwijl ze virtueel speuren. Voor de jonge kinderen een ware ontdekkingstocht.

5. Maak een virtuele tour van de school. Een rondleiding die je kunt delen op de site is geweldige pr voor de school. Gebruik Vrapp.co of maak zelfs je eigen schoolapp met Instavr.co. Helemaal niet moeilijk en prachtig resultaat.

6. Maak een VR-les met Nearpod VR. Waarom de lessen van anderen gebruiken als je er zelf een kunt maken. Lees hier hoe het in z'n werk gaat.

7. Maak een photosphere van een bepaalde plek waar voorwerpen/situaties staan voor de woordenschatles. Zet hotspots in de foto om uitleg achter te verstoppen. De kinderen zien de woorden om hun heen in plaat van op het bord, lijkt me een stuk leuker.

8. Laat de kinderen in de vakantie een 360 graden foto maken. Op de eerste dag in de kring kan je een leuke bespreking houden aan de hand van de foto's. Laat ze zien op het digibord of met behulp van de VR-bril.

9. Geef een korte uitleg photosphere maken met behulp van de Google camera app en schrijf een wedstrijd uit voor de mooiste photosphere. Wie vindt de mooiste plek of maakt de leukste foto? Je kunt leuk spelen met het resultaat omdat je de foto in stukjes maakt. Laat een klasgenoot op meerdere plekken terugkomen, zodat het lijk dat er tweelingen op de foto staan. Op Youtube staan wel uitlegvideo's voor de app zoals deze.

10. Laat kinderen een photsphere maken voor de Engelse les. Voeg hotspots toe aan de foto met de juiste Engelse vertaling van objecten. De maker zoekt de juiste Engelse termen, de kijker leert weer wat nieuwe woorden.

Als laatste even extra reclame voor de site en toch stiekem het gebruik van apps. Gebruik mijn VR lessen. Er staan nu 2 lessen, maar dat gaat veranderen in de toekomst. Heb jezelf ideeën en wil je ze delen? Mail me gerust en ik post ze op de site. 

Heel veel plezier met het maken en delen van photspheres

 

 

 

 

Vorige week blogde ik al over allerlei nieuwe mogelijkheden voor virtual reality in het onderwijs. Nearpod VR was een van de items die ik meldde in dit verhaal. Natuurlijk moest ik even testen of Nearpod VR zijn belofte van toegankelijke VR voor het onderwijs kan waarmaken.

360cities.com

Nearpod heeft voor het VR gedeelte een samenwerking met 360Cities. Deze site heeft geweldige 360 graden foto's van professionele fotografen. De kwaliteit is geweldig en je kunt foto's bekijken van allerlei beroemde, maar ook onbekende plekken in de wereld. Het is dus een geweldige zet van Nearpod om met de makers van 360cities in zee te gaan.

Fieldtrips

Nearpod Vr neemt je net als Google Expeditions mee op schoolreis. Een reis naar een plek waar je waarschijnlijk normaal gesproken niet naar toe zou gaan met de klas. Een voorbeeld is Egypte of zelfs Mars. Dat is het mooie aan 360 graden foto's en een virtual reality bril. Je wordt zonder moeite op een plek gedropt ver van je vandaan en toch heb je het gevoel dat je er bent. Nearpod heeft al 28 lessen gemaakt voor je, die je kunt gebruiken in de klas. Van die 28 lessen zijn er 10 gratis en de rest kost helaas best wat om te downloaden. Koop je het hele pakket dan ben je ongeveer €60 kwijt. Je kunt ook zelf een les in elkaar zetten en dat is erg gemakkelijk om te doen. Nu is dat nog gratis, maar de 360 graden foto's zitten straks achter een Gold license en die kost 10 Dollar per maand. Je kunt dan wel je eigen VR-lessen maken en delen. Ik heb al zo'n les gemaakt en die kun je hier bekijken. Je hebt uiteraard meer mogelijkheden om de les mooier te maken, maar ik ben even bij de basis gebleven.

Het geven van de les

Het mooie van Nearpod is dat een leekracht een presentatie kan geven die voor elke leerling in hetzelfde tempo gaat. De leerkracht streamt zijn presentatie naar het apparaat van de leerlingen. Ik heb er mee gewerkt in een klas met allemaal tablets en het werkt super. Dat iedereen in het tempo van de leerkracht werkt kan een voordeel, maar ook een nadeel zijn natuurlijk. Wel moet iedereen dus een eigen apparaat hebben, hoewel ik het ook wel eens gebruikt heb met tweetallen en één device.

Voor virtual reality is het hebben van voldoende telefoons noodzakelijk. Aan tablets heb je in dit geval niks. Je kunt de les wel geven en volgen, maar zonder vr bril is het toch niet zo bijzonder. Zoals verwacht loopt het starten van de proefles (ik ben de enige leerling) goed en inloggen met code prima. Ik heb een filmpje gemaakt van hoe het op het scherm van de leerling er uit ziet. De video is klein, maar ik hoop dat je het toch goed kunt zien.

Zoals je kon zien, gaat het VR gedeelte niet goed. Het kan zijn dat het aan mij en/of mijn telefoon ligt, maar het lijkt gewoon een technisch probleem.

Conclusie

Nearpod VR is een prachtige aanvulling op de al ruime mogelijkheden van Nearpod. Het idee is super, maar prijzig. Je hebt daarnaast ook voldoende telefoons en en cardboards nodig. Vooral de telefoons zijn nog wel eens lastig te regelen in het basisonderwijs. Op mijn telefoon werkte het niet goed, terwijl de site van 360cities geen problemen geeft. Het steeds instoppen in de vr bril en eruit halen van de telefoon lijkt me erg omslachtig. Meest handig lijkt het me om meerdere foto's achter elkaar te zetten en de lesinformatie en opdrachten ervoor of erachter. Mischien dat Nearpod het voor elkaar krijgt de normale dia's ook in VR mode te krijgen, dan hoef je de bril niet af te doen. Opdrachten zijn dan wel onmogelijk te maken.

Ik zou zeggen test het zelf en kom er achter of Nearpod voor jou een virtuele droom is of gewoon nog net niet perfect. Ik wacht nog op Thinglink VR die volgende maand gaat uitkomen. Heel veel succes en plezier met VR in het onderwijs.

Contact

Meester Jasper

Email mij! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter: @JasperBloemsma

Client Section